شناسهٔ خبر: 154220 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری سی‌وسومین نشست ستاد بازآفرینی البرز با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری

ببینید | برگزاری سی‌وسومین نشست ستاد بازآفرینی البرز با حضور دکتر آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران سی‌وسومین نشست ستاد بازآفرینی استان البرز با حضور دکتر آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و ریاست مجتبی عبداللهی استاندار و با حضور مدیران کل عضو ستاد، شهرداری‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌های متولی روز یکشنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی استان، با اشاره به مساحت ۵۸۳ هزار هکتاری استان البرز و جمعیت حدود سه میلیون نفری و سکونت ۷۱۴ هزار نفر از جمعیت البرز در بافت فرسوده استان که نسبت ۲۶ درصد از جمعیت استان را ساکن بافت نیازمند بازآفرینی عنوان و تأکید کرد: این میزان جمعیت ساکنین، شاهدی است بر ضرورت نوسازی این بافت‌ها.

صابری با ارائه گزارش عملکرد حوزه بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی در شهرهای کرج، محمدشهر، شهرستان‌های چهارباغ و نظرآباد، عمده مسأله استان را دارا بودن املاک قولنامه‌ای خواند و افزود ۸۵ درصد املاک بافت فرسوده استان فاقد سند ملکی بوده و قولنامه‌ای هستند.

صابری در گزارش خود گفت: ستاد بازآفرینی از سال ۱۴۰۱ تاکنون در مجموع ۲۹ جلسه داشته است که ماحصل آن ۱۸۵ مصوبه است.

وی در بیان اقدامات شاخص راه و شهرسازی؛ از اخذ ۸۹ مصوبه مرتبط با کارگروه رفاهی، تخصیص زمین تصفیه‌خانه خط چهار حصار، واگذاری واحد مسکونی به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، تشکیل اداره چهارباغ، حضور در میزخدمت جهادی، ۸۳ فقره تسهیلات ساخت مسکن یکم و... یاد کرد.

وی افزود در راستای اطلاع‌رسانی بسته‌های تشویقی بازآفرینی بافت فرسوده استان اقدامات چاپ و توزیع دفترچه‌های ترویجی مربوطه در محلات هدف به صورت چهره به چهره همراه با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی و اقدامات آموزشی و حضور در مساجد محلات و میزهای خدمت صورت پذیرفته‌اند.

صابری خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۴۳۱ پروانه ساختمانی از شهمیه ۱۵ هزار و پانصدی استان البرز تاکنون صادر شده است که نشان از ۴۳ درصد تحقق برنامه ۴ ساله دارد.

در ادامه جلسه فرماندار کرج با تأکید بر مسئولیت فرمانداری در تحقق برنامه‌های بازآفرینی این شهرستان، عمده موانع اجرای تعهدات را وجود املاک قولنامه‌ای خواند.

در بخش‌های بعدی نشست نماینده شهرداری کرج با ذکر رقم ۶۴ هزار پلاک بافت فرسوده در کرج افزود: ۴۰ هزار از این پلاک‌ها جزء بافت‌های فرسوده ناپایدار هستند.

در ادامه جلسه استاندار البرز با تأکید بر لزوم جذب بخش خصوصی جهت بازآفرینی بافت‌های نیازمند بازآفرینی استان، لزوم تولید مسکن را در این بافت‌ها خاطرنشان کرد.

آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه گفت: بعد از کرج، کمالشهر بالاترین بافت فرسوده را داراست و نظرآباد و ماهدشت را شهرهای هدف بعدی دانست.

آئینی افزود: جذب سهمیه قیر استان البرز نیازمند پیگیری بیشتر است تا به وضع مطلوب برسد.

وی خاطرنشان کرد: سال جاری برآنیم ۲۰۰۰ تن قیر تخصیص دهیم که در صورت وجود درخواست، ظرفیت را افزایش خواهیم داد. وی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۵۲۰ تن جهت نیاز استان البرز به قیر پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: استان البرز ۴ پروژه قابل افتتاح در حوزه بازآفرینی دارد که به زودی با حضور مسئولین بهره‌برداری خواهد شد.

وی با قدردانی از شهرداری‌ها به عنوان یاور اصلی اجرای طرح‌های بازآفرینی، نوسازی مسکن را از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی دانست.

آئینی افزود: ۳/۵ میلیون نفر در طرح ملی مسکن ثبت‌نام داشته‌ایم که باید با پروژه‌های بازآفرینی هم‌راستا شوند.

وی بیان کرد: در استان ۵۸ هزار بنای ناپایدار داریم که در صورت وقوع زلزله، فاجعه‌بار خواهد بود.

آئینی تأکید کرد: در حوزه بازآفرینی آموزش مداوم نیاز است که آموزش چهره به چهره، اقدامی بود که برای اولین بار در استان البرز انجام شده است.

وی گفت: با ایجاد حلقه‌های تسهیل‌گری مردم به دولت اعتماد می‌کنند و با اجرایی نمودن طرح کلید به کلید و تخفیفات و معافیت‌های تشویقی شاهد رونق ساخت‌وساز در بافت فرسوده خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تمامی تسهیلات طرح نهضت ملی شامل نوسازی بافت فرسوده می‌شود.