شناسهٔ خبر: 154269 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در آیین تجلیل از راهداران:

جنوب استان فارس به هابِ لجستیکِ منطقه تبدیل خواهد شد

حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گردهمایی راهداران و آیین تجلیل از راهداران نمونه و خانواده راهداران فقید این اداره‌کل که در سالن همایش های این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گردهمایی راهداران و آیین تجلیل از راهداران نمونه و خانواده راهداران فقید این اداره‌کل که در سالن همایش های این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد و توسعه مکمل هم هستند و نبض اقتصادی هر کشور یا منطقه‌ای حمل‌ونقل است.

وی گفت: در حوزه جنوب استان فارس، کریدورهای زیادی شکل گرفته که با تکمیل آن‌ها، اگر از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده شود، هاب لجستیک منطقه خواهد شد.

در ادامه افزود: در کریدورهایی که از شمال به جنوب شکل گرفته است، به عنوان نمونه محور شیراز-جهرم-لار-بندرعباس اتفاقات خوبی در این دو سال افتاده است و بیش از ۳۰ کیلومتر از این بزرگراه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. در دو سه روز گذشته، ۱۷ کیلومتر از آن را دوباره زیر ترافیک بردیم و مردم از آن استفاده می‌کنند. با تکمیل این کریدور اتصال بنادری همچون بندرعباس، بندر خمیر و بندرلنگه به لارستان، شیراز، اصفهان، مرکز کشور و... اتفاق خواهد افتاد.

شبانی خاطر نشان کرد: کریدور شمال به جنوب دیگری با عنوان شیراز-جهرم-خنج-لامرد و پارسیان در حال شکل‌گیری است که آن هم در همین راستا، اما در حوزه دیگری برای اتصال پارسیان به مرکز استان و کشور است و تقریبا نزدیک‌ترین فاصله دریا به مرکز استان می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد:  کریدور جهرم-لار-بندرعباس، کریدور دیگری هم از اینجا به سمت بستک، کیش، جزایر سمت غرب هرمزگان، بندر چارک و بندر آفتاب دوشاخه می‌شود که خوشبختانه فعال است و در حال چهارخطه کردن این محور هستیم؛ ۱۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده، ۱۳ کیلومتر از آن هم به مناقصه رفته و پیمانکار آن مشخص شده است که به زودی شروع به کار خواهد شد.

حسن شبانی افزود: تونل گردنه پاسخند در حال انجام است که در این دو سال با سرعت کار شده و امیدوارم به زودی و تا پایان سال اتمام عملیات این تونل به سرانجام برسد.

وی یادآورشد: در حوزه غرب به شرق مسیری به نام بندرعباس-لار-لامرد-جم و عسلویه داریم که خوشبختانه فعال شده است.

مهندس شبانی افزود: برای تونل بالنگستان پیمانکار گرفته‌ایم که به شدت کار می‌کند، ضمن اینکه برای گردنه‌های صعب‌العبور و تُل تله‌های نیز بیرم پیمانکار گرفته‌ایم که کار می‌کند و به سرانجام خواهد رسید، محور مُهر-گله‌دار و کمربندی لامرد نیز در حال کار شدن است.

مدیر کل راه و شهرسازی لارستان ادامه داد: با توجه به منطقه ویژه‌ای که لامرد دارد، محوری از لامرد به سمت کمشک کار می‌شود، پیمانکار هم داریم که باعث اتصال آنجا به هرمزگان و جزایری همچون کیش و... است.

وی بیان کرد: تقریبا تمام کریدورهایی که ضروری بوده فعال هستند و این کریدورها را توسعه می‌دهیم تا زمانی که بحث هاب لجستیک منطقه قطعا برای جنوب استان فارس اتفاق بیفتد.

شبانی خاطر نشان کرد: وظیفه راهداری جنوب استان فارس را اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان انجام می‌دهد؛ با توجه به اینکه در حوزه حمل‌ونقل، درآمدزایی وجود دارد و در حوزه راهداری بیشتر هزینه‌کرد داریم، باید حوزه درآمدزایی آن هم به این منطقه اختصاص یابد و حداقل کار این است که معاونت آن را به این اداره‌کل بدهند.

وی تاکید کرد : در جنوب استان فارس، بیش از چهار هزار کیلومتر راه داریم، وسعت حوزه جنوب استان از ۱۴ استان کشور هم بیشتر است، وسعت این حوزه زیاد و زحمت راهداری نیز به همین مراتب بیشتر است.

حسن شبانی اضافه کرد: راهداری فقط در زمستان نیست، شرایط در تابستان سخت‌تر از زمستان است، اگر در تابستان یک نفر داخل یک بولدوزرِ ۳۰ سال کار شود که نه کولری دارد و نه امکاناتی و یک ساعت بنشیند متوجه می‌شود که راهداری چه سختی‌هایی دارد.

مدیر کل در ادامه گفت: در دو سال اخیر دو سیلاب شدید داشتیم که خسارات جبران‌ناپذیری داشتند و همکاران ما به صورت شبانه‌روز در جاده‌ها بودند، از طرفی ایام نوروزِ امسال علیرغم اینکه ۵۰ درصد افزایش تردد داشتیم، شاهد کاهش تلفات جاده‌ای (تصادف و فوتی) بودیم که نمره بسیار خوبی است؛ جا دارد در اینجا از همه کسانی که در این عرصه همراه ما بودند، از راهداران، فرماندهی قرارگاه پلیس راه جنوب و همکاران‌شان، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، وزارت کشور، نیروهای اورژانس، ائمه جمعه، نیروهای انتظامی، بسیج، مسافران و کاربران جاده ای تشکر کنم.

وی تاکید کرد: نقش ائمه جمعه، صاحبان تریبون و همچنین اصحاب رسانه در فرهنگ‌سازی بسیار مهم است، فرهنگ‌سازی یکی از بزرگ‌ترین کارها در کاهش فوتی‌ها و تصادفات است. اگر همه جاده‌ها، اتوبان و خودروها نیز باکیفیت شوند، اما قوانین رانندگی را رعایت نکنیم کشته‌ها بیشتر می‌شود.

وی در ادامه افزود: در بحث ایمن‌سازی جاده‌ها، در این دو سال بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه به بهره‌برداری رسانده‌ایم و بیش از ۵۰۰ کیلومتر راه در دست اجرا داریم. امروز، هر کیلومتر راه اصلی بیش از ۳۰ میلیارد هزینه می‌برد و وقتی می‌گوییم بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه به بهره‌برداری رسیده است، اگر این راه، راه اصلی بوده باید حداقل ضرب در ۳۰ و اگر فرعی بوده ضرب در ۲۰ و اگر راه روستایی بوده ضرب در ۱۰ شود.

مدیر کل اظهار داشت: برای بهسازی و احداث بیش از ۳۷۰ کیلومتر راه تا امروز، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان با خیرین تفاهم‌نامه بسته‌ایم و بسیاری از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجراست که جا دارد به صورت ویژه از این خیرین که در حفظ امنیت و آرامش جانی مردم به ما کمک می‌کنند تشکر کنم.

وی در ادامه تکمیل کرد: بیش از ۲ هزار متر تونل در دست اجرا داریم و همه آن‌ها فعال است و کار می‌شود، از جمله تونل بالنگستان که بعد از سال‌ها با سرعت کار می‌شود.

حسن شبانی افزود: برای بهسازی ۱۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تفاهم‌نامه بسته‌ایم، تمام کارها انجام شده و مشاور برآوردها را نیز انجام داده است، انتظار دارم که این مجموعه هم پای کار بیاید تا راه‌های روستایی و فرعی به سرانجام برسند و عاملی برای توسعه روستاها باشد تا مهاجرت‌ها کمتر شود.

مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در ادامه گفت: در بحث رفع نقاط حادثه‌خیز، با تلاش همکارانم، نقاط زیادی رفع حادثه شده، بعضا مجموعه خیرین پای کار آمده و به ما کمک کرده‌اند که از آن‌ها تشکر می‌کنم، امیدواریم بتوانیم سایر نقاط حادثه‌خیز را هم مرتفع کنیم.

وی تکمیل کرد: در بحث روکش راه‌ها، بیش از ۲۰۰ کیلومتر روکش کرده‌ایم و الآن هم این اقدام را در دستور کار داریم.

وی خاطر نشان کرد: در مورد روشنایی‌ها، نقطه‌ای و طولی، راهداران به صورت گمنام، شبانه‌روزی و با عشق و علاقه زحمت می‌کشند و اقدمات ارزنده ای در این مدت صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون حداقل مزایایی که به سایر همکاران در ادارات‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور داده شده به آن‌ها داده نشده است.

حسن شبانی اظهار داشت: خوشبختانه با مساعدت مقام عالی محترم وزارت راه و شهرسازی، معاون محترم توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی،   ریاست محترم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز قرار است مزایایی به این مجموعه داده شود تا گوشه‌ای از زحمات‌شان جبران شود و وی ادامه داد: انتظار می رود سازمان برنامه بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با توجه به تخصیص صورت گرفته نسبت به مزایا همکاری لازم با این اداره کل داشته باشند.

وی در پایان از بازنشستگان اداره‌کل که همواره یار و همراه ما بودند تشکر می‌کنیم و برایشان آرزوی توفیق داریم. یادی می‌کنیم از چهار تن از راهداران‌ متوفی "غلامرضا فولادچنگ"، "کاظم پالاش"، "حسن قلی محمدی" و "عبدالعزیز نوری غَلباش" که سال‌ها بی‌نام و نشان تلاش کردند و الآن در جمع ما نیستند.