شناسهٔ خبر: 15435 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند مطرح شد؛

استقبال فنلاند برای انتقال فناوری‌های نوین/ آمادگی ایران برای نوسازی ناوگان حمل ونقل

لنیتا تویوکا وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند در دیدار با وزیر راه و شهرسازی كشورمان از اعلام آمادگی این كشور برای انتقال فناوری‌های نوین به ایران خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف در قالب یكی از بزرگترین هیأت‌های تجاری متشكل از ۱۰۰ نفر برای مذاكره به ایران آماده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، لنیتا تویواكا در دیدار با عباس آخوندی در ساختمان شهید دادمان با تاكید بر اینكه تامین مالی پروژه‌ها مهمترین بخش هر طرحی است، اظهار كرد: فنلاند آمادگی دارد برای توسعه همكاری‌های اقتصادی كه در سال‌های اخیر كاهش یافته است و طی امسال جهش داشته است، تلاش كند و می‌خواهیم وارد دوره جدید از سطح همكاری‌ها شویم.

وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند ابراز داشت: در این سفر هیأت ۱۰۰ نفره متشكل از شركت‌های بخش خصوصی برای مذاكره حضور در این سفر حضور دارند و این بزرگترین هیأت اقتصادی بوده است كه تاكنون بنده آن را همراهی كرده‌‌ام.

تویواكا یادآور شد: در این سفر شركت‌هایی در حوزه های زیرساخت‌های حمل ونقل، راه آهن و مترو، صنایع سنگین حمل ونقل و دیگر موارد حضور دارند كه برای همكاری با ایران مذاكره خواهند داشت.

بنابر این گزارش عباس آخوندی در این دیدار با تشریح مسئولیت‌ها و وظایف وزارت راه وشهرسازی در حوزه‌های حمل ونقل و مسكن و شهرسازی تاكید كرد: با توجه به گستردگی وظایف این وزارتخانه و حجم پروژه‌های مورد نظر می‌توان همكاری‌های قابل توجهی را بین دو كشور متصور شد و این فرصت مغتنمی است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینكه عمده انرژی كشور در بخش حمل ونقل و مسكن صرف می‌شود مهمترین برنامه ما صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

آخوندی اذعان داشت: نوسازی ناوگان جاده‌ای، هوایی و ریلی و ناوگان دریایی از برنامه‌های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است كه جذب سرمایه‌گذار در این بخش‌ها نیز مورد توجه است.

وی افزود: وزارت راه وشهرسازی در كتابی جزئیات ۱۲۱ پروژه‌ برای معرفی به سرمایه‌گذاران منتشر كرده است كه تقدیم شما می‌كنم تا خودتان و هیأت همراه آن را ملاحظه كنید.

وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: تامین مالی پروژه‌ها از مهمترین بحث‌ها است كه در خصوص اشكال مختلف همكاری مالی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای و دیگر شقوق حمل ونقل پیشنهادات مشخص وجود دارد.

همچنین دراین دیدار هری كمراینن سفیر فنلاند در تهران كتابچه‌ای از خدمات قابل ارائه شركت‌های خصوص این كشور به وزیر راه و شهرسازی ارائه و گزارشی مختصر از حضور نمایندكان شركت‌های خصوصی فنلاند در سفر به تهران ارائه كرد.

هری كمراینن پیش از این با ابراز امیدواری به آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی میان دو یكی از اهداف این روابط را پروژه جدید خط ریلی تهران- هلسینكی دانسته بود و اعلام كرد: «این پروژه ریلی، تهران را از مسیر شهرهای رشت، باكو و مسكو به هلسینكی فنلاند متصل می‌كند.»

هری كمراینن می‌گوید: «بسیاری تصور می‌كنند كه ایران و فنلاند دو كشور دور از یكدیگر هستند اما من روزهایی را به یاد دارم كه به وسیله قطار مسافربری بارها از هلسینكی به تهران آمده و بازگشته‌ام.»

وی ادامه می دهد: «بلیط رفت و برگشت تهران به هلسینكی در حدود ۳۰ سال پیش، ۲۵ دلار بود و بسیاری از شهروندان دو كشور از طریق این مسیر ریلی در رفت‌و‌آمد بودند، از این رو، روابط دو كشور ایران و فنلاند از سابقه و عمر طولانی برخوردار است كه باید تلاش كرد این مناسبات روند رو به رشد پیدا كند.»

بنابر این گزارش آمارهای رسمی گمرك نشان می‌دهد كه در سال ۹۳ میزان واردات ایران از فنلاند ۴۴ میلیون دلار بوده و صادرات ایران به این كشور ۳۱۱ هزار دلار بوده است.

همچنین واردات ایران از فنلاند در ۷ ماهه سال جاری ۷۶ میلیون دلار بوده است و صادرات به این كشور نیز ۴۴۹ هزار دلار برآورد شده است كه با وجود كوچك بودن ارقام از آنچه سال گذشته روی داده بیشتر است.

لنیتا تویواكا وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند متولد ۱۹۶۱ سپتامبر ۲۸ (۵۴ سال) در هلسینكی است كه از سال ۲۰۱۴ در این سمت قرار دارد و معاونت رئیس جمهور، عضویت در پارلمان و مدیریت در بخش كشاورزی، ترافیك، بیمه اجتماعی و بازاریابی را در سوابق خود دارد. وی از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ مهماندار هواپیمای ایرلاین فن ایر (Finnair) بوده است. فن‌ایر، شركت هواپیمایی حامل پرچم فنلاندی است، كه در رتبه پنجم از قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان قرار دارد./

نظر شما