شناسهٔ خبر: 154364 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد و همکاری مجموعه وزارت راه و شهرسازی؛

سمینار بهسازی لرزه‌ای عناصر غیر سازه‌ای در ساختمان با تاکید بر مراکز حیاتی برگزار شد

سر در ساختمان  سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی با همکاری دفتر ترویج و تدوین مقررات ملی ساختمان، دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سمیناری با موضوع بهسازی لرزه‌ای عناصر غیر سازه‌ای در ساختمان با تاکید بر مراکز حیاتی در شهر بابلسر برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی با همکاری دفتر ترویج و تدوین مقررات ملی ساختمان، دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سمیناری با موضوع بهسازی لرزه‌ای عناصر غیرسازه‌ای در ساختمان با تأکید بر مراکز حیاتی در شهر بابلسر برگزار کرد.

در این سمینار دو روزه، مفاهیم مربوط به تاب‌آوری بیمارستان‌ها و لزوم و نحوه طراحی و اجرای مقاوم‌سازی اجزای غیرسازه‌ای در بیمارستان‌ها با تکیه‌بر تجربیات مقاوم‌سازی بیمارستان ساری توسط اساتید برتر استانی، کشوری و نیز پروفسور ماساکاتسو میاجیما، استاد بازنشسته دانشگاه کانازاوای ژاپن، ارائه شد. 

در ابتدای سمینار، آرمان خورسند مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته ملی اسکان بشر گزارشی در خصوص ماموریت‌ها و وظایف این کمیته در بهبود تاب‌آوری ساختمان‌ها به‌خصوص بیمارستان‌ها ارائه کرد.

در ادامه علی ثباتی مدیرکل امور مهندسی و فناوری‌های نوین سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی وزارت راه و شهرسازی، ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان نظام مهندسی مازندران و اداره کل راه و شهرسازی این استان، بابت برگزاری این سمینار، انتقال تجربیات اساتید برگزاری این دوره‌ها را فرصتی مغتنم برای مهندسین کشور دانست.

وی سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی را بازوی اجرایی دولت در حوزه ساخت سازمان‌های دولتی معرفی نمود و گفت: ساختمان‌های اداری، ورزشی ، مذهبی و درمانی و...، نمونه‌ای از فعالیت‌های این سازمان است، ولی ساخت در حوزه درمانی از اهمیت ویژه‌ای برای این سازمان برخوردار است.

ثباتی تداوم عملکرد بیمارستان‌ها پس از بحران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تاب‌آوری بیمارستان‌ها پس از بحران بسیار حائز اهمیت بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت بهسازی لرزه‌ای عناصر غیر سازه‌ای در ساختمان در راستای بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار راهنماهای مختلف، حمایت از تولیدکنندگان و... ، را از جمله دستاوردهای مهم سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: پروژه‌ای که در ساری هم‌اکنون در حال ساخت است، در حوزه مقاوم سازی لرزه‌ای، تأسیسات و مقاوم‌سازی اجزای غیرسازه‌ای و سازه‌ای در کشور نمونه است.