شناسهٔ خبر: 15466 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت:

تصویب کاهش نرخ سود سپرده قانونی اوراق تسهیلات مسکن به ۲ درصد/ دو ابلاغیه مهم شورای‌عالی معماری و شهرسازی/ برای خانه‌های قولنامه‌ای تهران سند صادر می‌شود

پایان هفته تهیه سند برای خانه‌های قولنامه‌ای تهران، تصویب کاهش نرخ سود سپرده قانونی اوراق تسهیلات مسکن به ۲ درصد، پیگیری جدی قوه‌قضاییه برای تعیین تکلیف پرونده‌های زمین‌خواری و ابلاغیه‌های شورای‌عالی معماری و شهرسازی برای شرح خدمات طرح هادی و منظومه روستایی و تخلفات گسترده در گرگان بخشی از مهمترین اخبار این هفته حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

شورای عالی معماری و شهرسازی؛

ابلاغ دو مصوبه مهم:

- ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی به رئیس بنیاد مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

-ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی به استاندار گلستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در مورد شرح خدمات طرح‌های هادی و منظومه روستایی ابلاغ شد.

پیروز حناچی در نامه‌ای به حسن صادق‌لو استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی را در رابطه با ساخت‌و‌سازهای خلاف در محور زیارت-ناهارخواران ابلاغ کرد.

نشست ستادملی بازآفرینی پایدار شهری؛

نهیمن جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری برگزار شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۷ مرداد با دستور کار بررسی همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با این ستاد در صدور سند مالکیت مالکان خانه‌های قولنامه‌ای ساکنان بافت‌های حاشیه‌ای شهرها برگزار شد.

تدارک وزارت راه و شهرسازی برای رونمایی از ضوابط بلندمرتبه سازی در دومین کنفرانس بناهای بلند؛

حامد مظاهریان: انتقاد از نبود همصدایی در تعریف بلندمرتبه سازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

 

 

 

نشست پرسش و پاسخ برای کنفرانس بناهای بلند(متن کامل را اینجا بخوانید.)

تجربه شکل گیری ساختمان‌های‌بلند در چندین دهه نشان داد که بخش‌های مختلف و مهمی در شکل‌گیری ساختمان‌های بلند مغفول ماندند. همچنین در تعریف ساختمان‌های بلند و ویژگی‌هایی که باید داشته باشند هیچگاه در کشور همصدایی دیده نشد. به همین‌خاطر نیز یکی از اهداف این کنفرانس رسیدن به جمع‌بندی و ارایه تعریفی واحد برای ساختمان‌های بلند است.

گودبرداری‌های تهران آینده پایتخت را تهدید می‌کند زیرا هیچ ضابطه‌ای برای محدود کردن آنها وجود ندارد و حل این مسئله پرخطر در تهران نیازمند تصمیم مشترک سازمان‌ها و نهادهای متولی است. اگر حادثه‌ای رخ دهد امدادرسانی به ساختمان‌های زیر زمین بسیار دشوارتر از ساختما‌های بلند خواهد بود و یکی از پیام‌های این کنفرانس نیز دست یافتن به راه‌حلی برای تاسیسات و پارکینگ‌های بی‌ضابطه در زیر زمین است.

نهمین هماندیشی آموزشی مدیران وزارت راه‌و‌شهرسازی در شورای حفظ حقوق‌بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی؛

- حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

 

 

 

- حسین معصوم مشاور حقوقی و نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هم‌اکنون در حال بررسی تمامی تخلفات، تجاوزات و اقدامات خلاف هستیم تا در مدت زمانی نه چندان دور با همت همه متولیان و مسئولان و همچنین دادستان‌های محترم کل کشور و نیروهای عملیاتی و پلیس، شرایط را به‌وضعیت سابق برگردانیم. نکته مهم این است که اجازه ادامه و تکرار جرم را به هیچکس در هیچ کجای کشور ندهیم.

امروزه زمین‌خواری یک جرم ساده نیست، شاید در ابتدای امر، جرمی ساده به نظر می‌رسید ولی با گذشت زمان و انجام اقدامات موثر کیفری این مسئله تغییر ماهیت داد، به گونه‌ای که هرچقدر ما خودمان را بیشتر تجهیز می‌کنیم مجرمان نیز وضعیت جدیدی را ایجاد می‌کنند.

شورای پول و اعتبار؛

تصویب کاهش نرخ سود سپرده قانونی اوراق تسهیلات مسکن به ۲ درصد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شورای پول و اعتبار همچنین «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی» را در ۵۸ ماده و ۲۰ تبصره، تصویب کرد.

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح مشهد ۲۰۱۷؛

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر طراحی و معماری و بافت های ارزشمند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزارت راه و شهرسازی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تدوین برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی برای برگزاری کلان رویداد فرهنگی و توسعه‌ای سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ سازمان آیسسکو در باکو بود که در آن اجلاس، اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ میلادی تصمیم‌گیری کردند.

 

نظر شما