شناسهٔ خبر: 154670 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر قائمی با موضوع هواشناسی و اقلیم‌شناسی برگزار می‌شود

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم گفت: اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر قائمی با موضوع هواشناسی و اقلیم‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مهدی رهنما «رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم» از برگزاری اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر قائمی خبر داد. 

وی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تغییر اقلیم و تاثیرات آن بر جوانب مختلف زندگی بشر، سازمان هواشناسی کشور و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در نظر دارد به جهت تجلیل از زحمات و تلاش‌های دکتر هوشنگ قائمی استاد برجسته علم هواشناسی و اقلیم شناسی، اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر قائمی را به جهت معرفی پژوهشگران برتر حوزه هواشناسی و اقلیم‌شناسی برگزار نماید. 

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده قرار است از منتخبین این جایزه دوسالانه در حاشیه برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تقدیر و تجلیل شود. 

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم گفت: علاقمندان و پژوهشگران حوزه هواشناسی و اقلیم‌شناسی می‌توانند به جهت ثبت نام و بارگذاری مستندات خود تا تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به تارنمای الکترونیکی این کنفرانس به نشانی www. iccc7. ir اقدام کنند. 

شایان ذکر است، پروفسور هوشنگ قائمی استاد پیشکسوت اقلیم‌شناسی ایران متولد ۱۳۱۴ در شیراز و دارای مدرک دکترای ژئوفیزیک از دانشگاه ردینگ انگلستان است. 

وی پایه گذار اقلیم‌شناسی سینوپتیکی (اقلیم‌شناسی بر مبنای بررسی‌های هواشناختی)، پایه گذار نظریه علمی در زمینه هواشناسی پویشی (هواشناسی دینامیکی) و ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در علم جغرافیا و اقلیم‌شناسی است. 

این دانشمند اقلیم‌شناس در سال ۱۳۸۴ از سوی انتشارات سمت تقدیر و جایزه جشن رونمایی از هزارمین کتاب این مرکز را دریافت کرد. 

بر اساس این گزارش وی مولف بیش از هفت عنوان کتاب و ده‌ها مقاله علمی است و اقلیم‌شناسی مناطق خشک، هواشناسی عمومی، هواشناسی همدیدی- دینامیکی سه عنوان از کتاب‌های مشهور پروفسور هوشنگ قائمی است که سال هاست بعنوان منابع معتبر دانشگاهی مورد بهره برداری اساتید و دانشجویان است.

اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر قائمی با موضوع هواشناسی و اقلیم‌شناسی برگزار می‌شود