شناسهٔ خبر: 155183 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بیست و پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان انجام شد؛

تعیین تکلیف پروژه های سکونتگاه های غیررسمی استان اصفهان 

ستاد بازافرینی اصفهان در بیست و پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پروژه های سکونتگاه های غیررسمی استان اصفهان، موانع و مشکلات اجرایی تعیین تکلیف شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ بیست و پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان به ریاست مهران زینلیان معاون امور عمرانی استانداری اصفهان و با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر اعضاء برگزار شد.  

در این نشست گزارشی در خصوص پروژه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی استان (موضوع بند ب تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور) مطرح و در خصوص تمامی مباحث با همفکری اعضا تصمیم گیری شد.  

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در این رابطه اظهار کرد: از سالهای قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، با مهاجرت روستا نشینان به کلان شهر های ایران و گسترش و توسعه بی رویه شهرها به محدوده های پیرامونی آن باعث شد تا علیرغم وجود تاسیسات و امکانات خدماتی و رفاهی در این محدوده ها، سکونتگاههای غیر رسمی شکل گرفته و روز به روز بر رشد آن افزوده شود.  

وی ادامه داد: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، شهر های جدید در همجواری کلان شهرها تعریف و پایه گذاری شد تا نسبت به ساماندهی و عدم توسعه شهرها اقدامی عاجل صورت پذیرد، پس از آن با توجه به روند رو به رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ نه تنها شهرهای جدید تکافوی اسکان مهاجران را نمی داد بلکه سکونتگاههای غیر رسمی قبل نیز مجددا" رونق گرفته دچار تحول و توسعه شد.  

قاری قرآن بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع در این نشست پروژه های سکونتگاه های غیررسمی به تفکیک شهرستان های آران و بیدگل، اصفهان، جرقویه، تیران و کرون، خمینی شهر، خوانسار، سمیرم، شهرضا، فریدن، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان و نجف آباد بر حسب محلات، عنوان پروژه، اعتبار مورد نیاز و ... مورد بررسی قرار گرفت.  

وی افزود: برخی از این پروژه ها می توان به احداث مسجد، مدرسه، پایگاه سلامت، کلانتری، فرهنگسرا و کتابخانه عمومی، سالن ورزشی، مرکز فرهنگی و توانمندسازی اجتماعی، بهسازی معابر و آسفالت معابر، احداث پل و ... اشاره کرد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص دیگر اقدامات بعمل آمده در راستای بازآفرینی شهری اظهار کرد: براساس برنامه چهارساله نهضت ملی مسکن، نوسازی ۳۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در برنامه استان اصفهان است.  

وی، عمده معضل های بافت های فرسوده را، در چهار محور شامل کالبد نامناسب اعم از ساختمان های ناپایدار و سیما منظر نامناسب، دوم فقر خدمات روبنایی و زیربنایی، سوم کاهش جمعیت و چهارم مشکلات فرهنگی بیان کرد.  

قاری قرآن با اشاره به سیاست های کلان دولت در خصوص جایگزین شدن بافت های فرسوده با بافت های مناسب که مهم‌ترینش نوسازی مسکن است افزود: یکی از این مشوق ها بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی است.  

وی خاطرنشان کرد: از مجموع حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده استان اصفهان، از سال ۱۴۰۰ تاکنون مالکان ۱۰ هزار واحد، اقدام به اخذ پروانه نوسازی کرده اند.