شناسهٔ خبر: 155428 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از تیرماه امسال تاکنون انجام شد:

بازرسی از ۷۳۲ بنگاه املاک در سطح شهرهای سیستان و بلوچستان

مهندس مهدیار.jpg معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از بازرسی ۷۳۲ بنگاه املاک در کل شهرهای این استان در قالب گشت‌های مشترک کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، ابوالفضل مهدیار معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با هدف ساماندهی بازار اجاره و مسکن از تیرماه سال جاری همزمان با شروع فصل نقل و انتقالات در استان تشکیل شد که طی این مدت ۷۳۲ بازرسی از مشاوران املاک انجام شد.

وی ادامه‌داد: طی این بازرسی‌ها ۸۷ بنگاه در استان به‌دلیل نداشتن پروانه کسب پلمب شدند و برای ۱۷۹ بنگاه نیز اخطار صادر شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیشترین تخلفات در این صنف نداشتن پروانه کسب، عدم درج نرخ‌نامه، گران فروشی در اخذ کمیسیون و استفاده از اجاره نامه‌های دستی و نگرفتن کد رهگیری است.

مهدیار با بیان اینکه تمامی مشاورین املاک علاوه بر اتصال به سامانه املاک و مستغلات راه و شهرسازی و نوین اصناف به دریافت هولوگرام و نصب بر مبایعه نامه الزام دارند، افزود: نصب هولوگرام یکی از اقدامات مهمی است که از سوی اتحادیه‌های صنفی مشاورین املاک در حال اجرا است.

وی ادامه‌داد: مشاوران املاک باید نرخ‌نامه مصوب را در معرض دید عموم نصب و در زمان اخذ کمسیون فاکتور صادر کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان وبلوچستان تصریح‌کرد: همچنین رعایت نرخ‌های مصوب، اخذ کارت مباشرت برای متصدیان مشاورین املاک و برخورداری از سیستم‌های نرم افزاری در بنگاه‌ها برای ثبت‌اسناد و مستغلات نیز ضروری است.

مهدیار با تاکید بر جدیت این کارگروه در پیگیری تخلفات مرتبط با بازار مسکن گفت: با مشاورین املاکی که به هر نحو در بازار زمین و مسکن اخلال ایجاد کنند با قاطعیت برخورد و بنگاه مشاوره املاک مرتبط با آنها پلمب خواهد شد.

گفتنی است سیستان و بلوچستان دارای یک‌هزار و ۳۶ بنگاه مشاور املاک است.