شناسهٔ خبر: 155668 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برف‌روبی و ۲۵۰ تن نمکپاشی در سطح محورهای برف‌گیر سلفچگان، خلجستان و قاهان

خبر سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان عنوان کرد: طی دو شبانه روز گذشته، ۵ اکیپ راهدار با ۱۵ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری، نسبت به انجام عملیات برف‌روبی و نمکپاشی درسطح محورهای برفگیر بخش‌های سلفچگان، خلجستان و قاهان اقدام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی از استان قم، حامد قنبری، سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان از اجرای عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در طول محورهای برفگیر بخش‌های، سلفچگان، خلجستان و قاهان خبر داد.

وی با یادآوری این مطلب که از ۱۵ آذرماه و شروع طرح راهداری زمستانی، عوامل راهدار و اکیپ‌های پلیس راه در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند، گفت: تمامی عوامل اجرایی و ماشین آلات اداره متبوع، در قالب اکیپ‌های برف‌روب و نمک‌پاش ، ضمن استقرار در راهدارخانه‌های حوزه مسئولیتی، در آماده باش کامل به سر می‌برند.

قنبری در ادامه به بارش‌های اخیر برف در سطح محورهای بخش‌های سلفچگان، خلجستان و قاهان، طی دو شبانه‌روز گذشته اشاره کرد و گفت: با عنایت به گزارش هواشناسی و پیش بینی بارش برف و احتمال یخ زدگی و لغزندگی راه‌های برون‌شهری استان، عوامل اجرایی این اداره از ظهر روز پنجشنبه مورخ ۲۱ دی ماه و آغاز بارش‌های برف، نسبت به اجرای عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در سطح محورهای برفگیر اقدام کردند.

وی ضمن ابراز خرسندی از آنکه با وجود بارش برف، کولاک و بادروبه‌های مستمر در برخی نقاط کوهستانی حوزه مسئولیتی اداره متبوع، شاهد هیچ نوع انسداد در سطح این محورها نبوده‌ایم خاطر نشان کرد: پنج اکیپ راهدار در قالب ۳۵ نفر عوامل اجرایی ضمن بهره مندی از ۱۵ دستگاه انواع ماشین آلات برف‌روب و نمک‌پاش نسبت به عملیات راهداری زمستانی اقدام کردند.

سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان با عنوان این موضوع که بیشترین میزان بارش‌ها در محورهای جاده‌ای باغیک- تفرش، سلفچگان- راهجرد و محورهای روستایی الگان، ونان، که ندان، کاسوا و انجیله (بخش قاهان) بوده، گفت: جهت جلوگیری از انسداد راه‌ها و جریان سیال ترافیک، افزون بر ۲۵۰ تن مخلوط ماسه و نمک در طول راه‌های فوق الاشاره پاشده شده‌است.

قنبری از آیتم‌های ملحوظ در امر راهداری زمستانی، به عملیات ریسه زدایی پرداخت و در توضیحی مجمل مطرح کرد: به‌دلیل گرم شدن هوا در ساعات پس از بارش، با پدیده آب شدن برف کوهپایه‌ها و جاری شدن آنها به‌صورت ریسه در سطح راه‌ها مواجه می‌شویم که درسحرگان به‌دلیل برودت با یخ زدگی سطوح جاده‌ای همراه می‌شود.

وی اجرای عملیات ریسه زدایی و رفع یخ زدگی سطوح جاده‌ای پس از بارش‌ها را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: عوامل اجرایی با پاشش مخلوط ماسه و نمک و همچنین تیغ زنی نسبت به رفع ریسه‌ها و یخ زدگی سطوح اقدام می‌کنند.

قنبری در خصوص دیگر اقدامات راهداری زمستانی به استقرار کیسه‌های مخلوط ماسه و نمک در نقاط برفگیر و سطوح جاده‌ای که امکان لیز خوردن خودروها در آن نقاط بالاست، اشاره کرد و تصریح کرد: افزون بر ۵۰۰ کیسه مخلوط ماسه و نمک در طول راه‌های حوزه مسئولیتی اداره متبوع مستقر شده‌اند که طی بارش‌های اخیر از آنها استفاده شده‌است.

وی در ادامه متذکر شد: با توجه به متغیرهای جوی، از تمامی رانندگان گرامی که قصد سفر به محورهای برفگیر را دارند درخواست می‌شود نسبت به‌همراه داشتن زنجیر چرخ، اطمینان از سلامت سیستم گرمایش خودرو و... اهتمام ورزند.

سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان در خاتمه تأکید کرد: از تمامی کاربران گرامی درخواست می‌شود قبل از اقدام به سفر ضمن تماس با تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها، از وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اطلاع یابند.