شناسهٔ خبر: 155677 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مردمی سازی، راهبرد اساسی در نوسازی بافت‌های فرسوده است

دکتر ایینی- راه و شهرسازی فارس مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: راهبرد اساسی در نوسازی بافت های فرسوده مردمی سازی است، یعنی مردم در این زمینه پای کار بیایند و مشارکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، (فارس)، محمد آیینی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان فارس در شیراز افزود: هم اینک حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که از این تعداد حدود ۱۴۱ هزار واحد در استان فارس است.

وی ادامه‌داد: از آنجا که نوسازی این تعداد بناها از عهده دولت و شهرداری‌ها به‌تنهایی خارج است و از آنجا که مردم ساکن در این بافت‌ها هم توانایی انجام نوسازی ندارند، لذا باید زمینه‌ای فراهم شود تا سازندگان، انبوه سازان و توسعه گرها پای کار بیایند و از آنجا که این کار برای آنها نیز توجیه اقتصادی ندارد پای کار نمی‌آیند.

وی اظهار کرد: برای اینکه این اتفاق رخ دهد دولت تصمیم گرفت که بسته‌های تشویقی متعددی را که در حوزه‌های مختلف می‌تواند در سرمایه‌گذاران و سازنده‌ها انگیزه ایجاد کند فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته تشویقی تخفیف حداقل ۵۰ درصد در پروانه نوسازی که باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف سه ماه صادر شود و تخفیف در تراکم ساخت از جمله این مشوق‌ها است.

آیینی ادامه‌داد: همچنین در مجوزهای زیرساخت‌ها مانند آب، برق و گاز که انشعاب‌های قبلی محفوظ است و انشعاب جدید هم خارج از نوبت واگذار می‌شود.

وی اظهار کرد: مهمتر از اینها بسته تشویقی ۱۹ بندی است که برای سراسر کشور ابلاغ شد و علاوه بر این به کمیسیون ماده پنج استان‌ها نیز اجازه داده شد که بسته تشویقی خاص هر شهر را نیز با پیشنهاد شهرداری‌ها تهیه کنند.

وی گفت: امروز در بسیاری شهرهای استان فارس این کار انجام شده و به‌زودی در سایر شهرهای استان نیز این بسته‌ها تهیه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: علاوه بر این بحث کلید به کلید نیز در قانون آمده که بر اساس آن به کسانی که واحدهای فرسوده دارند و می‌خواهند با یک واحد نوساز یا زمین معاوضه کنند ۴۰ درصد تخفیف داده‌می‌شود.

آیینی اظهار کرد: در کشور این حرکت شروع شده است و هم اینک در بافت‌های فرسوده کشور بیش از ۲۱۰ هزار واحد در دست ساخت داریم که توسط مردم و با حمایت دولت و شهرداری‌ها در حال ساخت است.

وی افزود: از مجموع ۲۱۰ هزار واحد مذکور تاکنون بیش از ۵۵ هزار واحد آن به بهره‌برداری رسیده و انتظار داریم سرعت کار بیشتر شود و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال بیش از ۲۴۰ هزار پروانه دریافت کنند و به جایگاه خوبی در نوساز بافت‌های فرسوده برسیم.

آیینی گفت: محور اساسی و دستگاه اصلی شتاب گیری نوسازی بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها هستند و امروز در قالب تفاهم نامه‌ای که بین راه و شهرسازی و شهرداری منعقد شد یک توزیع کار صورت گرفت که سهم هر شهر مشخص شد تا شهرداری‌ها مردم را تشویق به انجام این کار کنند و در مقابل تمام ظرفیت‌های راه و شهرسازی در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تسهیلات قابل پرداخت در بافت‌های فرسوده نیز گفت: در این بافت‌ها مردم پنج وام می‌توانند دریافت کنند که یکی از آنها وام طرح نهضت ملی مسکن است.

آیینی افزود: علاوه بر این وام ویژه نوسازی داریم که امسال یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال آن بدون بهره است و علاوه بر این امکان استفاده از تسهیلات قرض الحسنه اسکان موقت نیز وجود دارد.

وی ادامه‌داد: همچنین در بافت‌های تاریخی نیز برای نخستین‌بار شورای پول و اعتبار مصوب کرد که معادل ۸۰ درصد وام ساخت برای مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی واقع در بافت تاریخی استفاده‌کنند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: همچنین در دوران مرمت نیز وام ودیعه اجاره پرداخت خواهد شد.

آیینی گفت: در بحث بازآفرینی شهری استان‌های تهران، خرسان رضوی، آذربایجان شرقی، مازندران و آذربایجان غربی جزو پنج استان اول کشور و استان فارس نیز ر رده چهاردهم قرار دارد.