شناسهٔ خبر: 155734 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ثبت نام ۷۰۰ متقاضی خودمالک قمی برای دریافت تسهیلات بانکی بافت فرسوده

نوسازی بافت فرسوده رییس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و و طرح‌های بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: طبق برنامه ابلاغی دولت سیزدهم، در استان قم، پرداخت حدود ۱۰ هزار تسهیلات ویژه بافت فرسوده سیاست‌گذاری شده است که تا کنون حدود ۷۰۰ متقاضی در سامانه نام‌نویسی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، علی طاهری نیا اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های کلان و مهم دولت سیزدهم، احیا و نوسازی بافت فرسوده شهرها است که در این زمینه تسهیلاتی هم پیش بینی و تعریف شده است. 

وی افزود: احیا و نوسازی بافت فرسوده شهر با توجه به وجود زیرساخت‌های شهری و امکانات و کاربری‌های روبنایی در آن، موجب رونق بافت مرکزی شهر خواهد شد واز توسعه فیزیکی شهر و بی‌قواره شدن آن جلوگیری می‌کند. 

طاهری نیا گفت: طی سالیان اخیر ساکنین هسته مرکزی شهر قم به دلیل فرسوده شدن بافت، اقدام به مهاجرت به سایر نقاط شهر و حتی نقاط پیرامونی شهر کرده‌اند که با احیای این بافت، بازگشت این ساکنین تسهیل می‌شود. 

وی با بیان این که یکی از راه حل‌ها ارائه تسهیلات بانکی برای بازسازی واحدهای مسکونی است، توضیح داد: در بازه زمانی چهارساله دولت، ۹ هزار و ۸۶۴ فقره وام و تسهیلات بانکی برای واحدهای بافت فرسوده قم تعریف شده است که ساکنین می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شود و نسبت به نوسازی و بازسازی واحدهای خود اقدام کنند. 

رییس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و  و طرح‌های بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: از ابتدای این دوره چهار ساله، ۶۷۳ متقاضی اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۲۶۳ فقره تسهیلات پرداخت شده است و فرآیند تکمیل پرونده مابقی ثبت نام کنندگان در دست انجام است. 

طاهری نیا با اشاره به این که مبلغ این تسهیلات، ۵۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است، توضیح داد: متقاضیان دریافت تسهیلات در بافت فرسوده باید ابتدا در سامانه saman. mrud. ir  با عنوان تسهیلات یافت فرسوده بدون یارانه ثبت نام کنند. در مرحله بعد اطلاعات مورد نیاز و خواسته شده سامانه را وارد کنند. 

 وی گفت: بانک عامل پرداخت تسهیلات بافت فرسوده فقط بانک صادرات است و مبلغ وام در صورتی که پیشرفت فیزیکی پروژه ۶۵ درصد و  یا تا پایان سال به پایان کار برسد ۵۵۰ میلیون خواهد بود. در غیر اینصورت مبلغ وام ۴۰۰ میلیون طبق ضوابط ودستور العمل بانک است. 

طاهری نیا در خاتمه خاطر نشان کرد: اعطای این تسهیلات نیازمند سپرده‌گذاری یا خرید اوراق نیست. 

۱۵۸۷ هکتار از شهر قم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر در آن سکونت دارند.