شناسهٔ خبر: 156666 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس صندوق توسعه ملی خبر داد؛

اختصاص اعتبار ۴ میلیارد دلاری برای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی

بانک مسکن رییس صندوق توسعه ملی گفت: مقرر است تا صندوق توسعه ملی در دو مرحله و در هر مرحله ۲ میلیارددلار با نرخ سود دو درصد در بانک مسکن برای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل و مسکن، سپرده‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی غصنفری رییس صندوق توسعه ملی، امروز ۸ بهمن، در آیین امضای قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری با بانک مسکن به منظور حمایت از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی، از  کمک ۴ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی طی دو مرحله، خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی، ارزی است و بنابراین پرداخت‌ها و بازپرداخت‌ها در این صندوق از طریق منابع ارزی انجام خواهد شد.

رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: مقرر شده است تا صندوق توسعه ملی در دو مرحله و در هر مرحله ۲ میلیارددلار با نرخ سود دو درصد در بانک مسکن سپرده گذاری کند. قرارداد نخست این صندوق به مبلغ ۲ میلیارد دلار برای حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با اولویت پرداخت وام به طرح های حمل و نقلی است و سود حاصل از این پرداخت ها مقرر است تا به تولید مسکن تخصیص یابد.

غضنفری افزود: ۲ میلیارد دلار دوم نیز به شکل ارز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و وزارت راه و شهرسازی در قبال آن حواله‌های نفتی را به عنوان پرداخت سود و اصل سپرده‌گذاری به صندوق توسعه ملی بازمی‌گرداند. البته وزارت راه و شهرسازی این اختیار را دارد تا هرگونه که صلاح می‌داند از این منابع استفاده کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: نرخ سود صندوق از ۸ درصد به بالاست. اما با توجه به اینکه بخشی از پول صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی ذخیره شذده است که تصمیم گرفته شد تا با این قرارداد از محل  این ذخیره ٢ میلیارد دلار با سود ٢ درصد به بانک مسکن منتقل شود.

به گفته این مقام مسئول، مقرر است تا بانک مسکن از محل ۲ میلیارد دلار، با اولویت تسهیلات را به طرح های حمل و نقلی اختصاص بدهد و از محل مابه التفاوت سود منابع به دست آمده در مسیر ساخت مسکن هزینه کند.

ارایه وام ۲ میلیارد دلاری فرصتی مناسب برای بخش خصوصی

غضنفری تصریح کرد: ارایه این وام به بخش حمل و نقل یک فرصت عالی برای سرمایه در گردش بخش خصوصی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مدت زمان این قرارداد ۳ ساله است و بانک مسکن باید بتواند در مدت سه سال اصل و سود حاصل از توافق را به صندوق توسعه ملی بازگرداند. همچنین، بانک مسکن از طریق ارایه تسهیلات به بخش خصوصی می‌تواند سود ایجاد کند و این سود را صرف اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بخش مسکن کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی تمایل دارد تا تمامی بانک ها در صورت نیاز و توان بتوانند از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف کلان کشور استفاده کنند. بنابراین هر بانکی که شرایط را داشته باشد و درخواست هم بدهد می تواند از این منابع ارزی درصورت تخصیص به بخش مسکن استفاده کند. کمااینکه سپرده‌گذاری ارزی با سه بانک سینا، تجارت و خاورمیانه شروع شده است.

وی درباره ارایه تسهیلات به بخش خصوصی حوزه حمل و نقل از این محل گفت: از قبل هم ارایه تسهیلات به بخش حمل و نقل برای خرید هواپیما در اولویت تسهیلات دهی صندوق قرار داشت و این گونه نیست که برای اولین بار از این محل به حمل و نقل و خرید هواپیما تسهیلات ارایه شود.