شناسهٔ خبر: 156759 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم:

۳۵۰ مقاله به دبیرخانه هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم ارسال شده است

رهنما دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم از ارسال  ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما در حاشیه برگزاری هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که در نهایت ۴۵ مقاله به صورت سخنرانی و حدود ۲۳۰ مقاله به شکل پوستر پذیرش شده است و در این کنفرانس آخرین یافته‌های علمی و تجربیات بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی در حوزه تغییر اقلیم ارائه می‌شود.

وی افزود: داوری مقالات در سطح بالایی انجام شده و حدود ۱۰۰ داور دانشگاهی مقالات کنفرانس را داوری و ارزیابی کرده‌اند به طوری که مقالات پذیرفته شده انگلیسی در پایگاه «IEEE» به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اطلاعات علمی بزرگ در دنیا نمایه می‌شود. همچنین مقالات فارسی نیز در پایگاه ایرانداک به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اطلاعات علمی مهم کشور نمایه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه‌داد: علاوه بر پژوهشگران داخلی، پژوهشگران پنج کشور خارجی نیز مقالاتی را در ارتباط با تغییر اقلیم به کنفرانس ارائه کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها به‌صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

رهنما خاطر نشان کرد: موضوع تغییر اقلیم امروز یکی از موضوعات مهم دنیا و کشور است که پیامدهای آن اختلالات جدی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و حتی سیاسی در بسیاری از کشورها در پی دارد.

وی تصریح‌کرد: تغییر اقلیم اثرات زیان باری در سامانه‌های اقلیم کره زمین داشته است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل تأثیر بر جو، تأثیر بر هیدروسفر، تأثیر بر یخ کره و تأثیر بر بیوسفر است.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ادامه‌داد: بی‌شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های پیش رو افزایش خواهش یافت.

رهنما افزود: سیاستگذاری هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم به گونه‌ای بوده است که محور پژوهش‌ها و تبادل دانش بین کشورهای شرکت کننده در حوزه‌های «پیش‌بینی مخاطرات وضع هوا و پیش‌آگاهی‌های اقلیمی، تغییر اقلیم و پیامدهای آن، توسعه پایدار، سازگاری، با تغییر اقلیم، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار» متمرکز شود.