شناسهٔ خبر: 156769 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست هم‌اندیشی در خصوص پیاده سازی مهندسی ارزش مطرح شد؛

صرفه‌جویی ۴۴۵۰۰ میلیارد تومانی در ۳۷ پروژه بندری و زیربنایی با اجرای مهندسی ارزش

ببینید | برگزاری نشست هم اندیشی در خصوص پیاده سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی مشاور وزیر راه و شهرسازی از انجام مطالعات مهندسی ارزش بر روی ۳۰ پروژه و صرفه‌جویی ۲۲۸۰۰ میلیارد تومانی در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: اتفاق مشابهی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بر روی ۷ پروژه انجام شده و ۲۱۷۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی به‌همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه «نشست هم اندیشی در خصوص پیاده سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی» با حضور جمعی از دست اندرکاران این حوزه در وزارتخانه، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه برگزار شد و نمایندگان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه به تشریح تجربیات، دستاوردها و اقدامات انجام شده در دستگاه‌های اجرایی خود پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت. 

سید حسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش و اهداف برگزاری این نشست هم اندیشی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مهندسی ارزش، یک تکنیک جا افتاده در افزایش بهره وری پروژه‌ها، کاهش هزینه تمام شده و افزایش طول عمر پروژه، همچنین در خواسته‌های کیفی، ارائه خدمت و نیز بازگشت سرمایه تأثیر گذار است.

وی افزود: در مهندسی ارزش، مجموعه‌ای از عوامل مختلف که دارای طرح و ایده هستند روش‌هایی که باعث عملکرد هر پروژه می‌شود را بررسی، ارزیابی و ایده‌های برتر را معرفی می‌کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاریخچه مهندسی ارزش در این وزارتخانه گفت: اگرچه پیگیری‌ها در خصوص موضوع مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی از ۱۳۸۰ شروع شد، اما در دو سال گذشته شاهد اقدامات جدی‌تر هستیم.

میرشفیع از انجام مطالعات مهندسی ارزش بر روی ۳۰ پروژه و صرفه‌جویی ۲۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و افزود: اتفاق مشابهی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بر روی ۷ پروژه انجام شده و ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی به‌همراه داشته است.   

وی هدف از برگزاری «نشست هم اندیشی در خصوص پیاده سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی» را تشکر و قدردانی از دست اندرکاران حوزه مهندسی ارزش در وزارتخانه، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و نیز فرصتی برای انتقال تجربیات بین دستگاه‌های مختلف و نیز نکاتی که باید ذیحساب دستگاه‌های اجرایی و سازمان بازرسی توجه داشته‌باشند عنوان کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی با تأکید بر اینکه انجام مطالعات مهندسی ارزش برای گروهی از پروژه‌ها الزامی است تصریح‌کرد: در غیر این صورت از صرفه‌جویی حدود ۱۵ درصدی چشم پوشی می‌شود و علاوه بر اینکه موجب خسارت می‌شود، خلاف قانون است و ترک فعل محسوب‌می‌شود.

میرشفیع از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های تابعه به‌منظور آشنایی با مسائل و دغدغه‌های دستگاه‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فنی و امور زیربنایی خبر داد و گفت: به‌دنبال اصلاح برخی از بخشنامه‌ها هستیم.

وی در ادامه و با اشاره به خروجی حاصل از برگزاری این نشست هم اندیشی بیان کرد: مقرر شد بیانیه این نشست به وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ذیربط منعکس شود و با برپایی گردهمایی در تابستان سال آینده و با حضور وزیر و مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌ها، پروژه‌هایی که با استفاده از مهندسی ارزش نتایج بهتری کسب کرده‌اند، معرفی شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: میزان رشد بخش حمل و نقل در برنامه هفتم توسعه ۹ درصد در نظر گرفته شده است که یکی از راه‌های دستیابی به آن افزایش بهره‌وری و کارآمدی پروژه‌هاست.

میرشفیع مهندسی ارزش را یک تکنیک جهانی خواند و خاطرنشان کرد: اگر با مهندسی ارزش آشنا نباشیم از سطح رقابت بین المللی خارج می‌شویم و هرچه سریع‌تر باید اشکال مختلف آن آشنایی کامل داشته‌باشیم.

وی یادآور شد: موفقیت در مهندسی ارزش، بر حمایت مدیران ارشد دستگاه‌ها است و لازم است، ساختاری مناسبی برای پیگیری موضوع در سطح وزارتخانه ایجاد شود.

گفتنی است، در این نشست هم اندیشی از ۲۳ نفر از فعالان و دست اندرکاران حوزه مهندسی ارزش عمدتاً از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان بنادر و دریانوردی، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تقدیر شد.