شناسهٔ خبر: 15678 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نویدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

امضای قرارداد اجرای شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) با بزرگترین شرکت مشاور دنیا/ بهره‌برداری از فاز نخست شهر فرودگاهی تا ۵ سال آینده/ افزایش ظرفیت مسافر تا ۳۰ میلیون نفر در سال

محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از امضای قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی با مشاور کارفرمای هلندی در روز شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: در فاز نخست اجرای پروژه شهر فرودگاهی٬ تا ۵ سال آینده ظرفیت مسافری این فرودگاه به ۳۰ میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد.

محمود نویدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ناکو هلند بزرگترین شرکت مشاور دنیا در حوزه طراحی فرودگاه و شهر فرودگاهی است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ فرودگاه و شهر فرودگاهی در دنیا توسط این شرکت هلندی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه طی برگزاری مناقصه بین‌المللی در نهایت شرکت ناکو به عنوان مشاور کارفرمای برای اجرای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انتخاب شد ادامه داد: در این راستا مذاکرات لازم با این شرکت هلندی صورت گرفت و شنبه هفته آینده قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با شرکت ناکو امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه قرارداد اولیه با شرکت ناکو پنج ساله است، ادامه داد: بعد از امضای این قرارداد، شرکت ناکو به عنوان مشاور کارفرمای پروژه شهر فرودگاهی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و نقشه‌های طراحی شده برای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را هدایت و اجرا خواهد کرد.

نویدی درباره روند اجرای پروژه‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بعد از امضای قرارداد در روز شنبه هفته آینده گفت: شهر فرودگاهی امام با ۱۴ هزار هکتار یک پروژه بسیار عظیم و یکی از بزرگترین شهرهای فرودگاهی دنیا خواهد بود که تکمیل آن چند دهه زمان می‌برد که در همین راستا اجرای پروژه‌های شهر فرودگاهی فاز بندی شده است.

بهره‌برداری از فاز نخست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا ۵ سال آینده

وی با بیان اینکه فاز اول اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی، افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه به ۳۰ میلیون مسافر در سال تا ۵ سال آینده است گفت: فاز اول شامل ترمینال در حال ساخت «سلام» با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر است که تا قبل از پاییز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) احداث ترمینال مسافری «ایران‌شهر» را از دیگر پروژه‌های فاز نخست شهر فرودگاهی عنوان کرد و افزود: ظرفیت این ترمینال پذیرش سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر است که شرکت ناکو در حال آماده کردن مدارک به منظور برگزاری مناقصه جذب سرمایه‌گذار است.

بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه امام تا یک سال و نیم آینده

نویدی بازسازی پارکینگ‌ها و ساخت باند دوم این فرودگاه را از جمله پروژه‌های شهر فرودگاهی نام برد و افزود: این باند تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بازسازی ترمینال فعلی فرودگاه امام خمینی را از دیگر پروژه‌های فاز نخست پروژه شهر فرودگاهی عنوان کرد و گفت: همچنین ساخت بخشی از منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی در فاز نخست اجرای پروژه تعریف شده است که تا قبل از دی‌ماه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: با توجه به مکان‌یابی منطقه آزاد تجاری در فرودگاه امام (ره) ابتدا ساخت این منطقه با وسعت ۱۵۰۰ هکتار در دستور کار قرار می‌گیرد و سپس ساخت منطقه ویژه اقتصادی به مساحت ۲۵۰۰ هکتار آغاز می‌شود.

نویدی افزود: طبق ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام (ره) متعلق به شهر فرودگاهی امام خمینی و وزارت راه و شهرسازی است در این زمینه مقدمات ثبت شرکت‌های منطقه آزاد تجاری آغاز شده است و اداره ثبت شرکت‌ها در این زمینه آمادگی دارد.

وی با اشاره به اهداف ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه‌ها به تدریج در دنیا در حال تبدیل شدن به شهر هستند. این شهرها می‌توانند شهرهای صنعتی، اداری، فرهنگی یا با سایر کاربری‌ها باشند. شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز شهری با محوریت فرودگاه است که ارتباطات را تسهیل می‌کند. خوشبختانه ایجاد منطقه آزاد تجاری در فرودگاه تعریف شده است که به دلیل موقعیت استراتژیک ایران٬ منطقه آزاد به تسهیل جابجایی بار و مسافر در منطقه کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: بورس نفت، بورس کالا، صنعت بانک و بیمه و شعب بانک‌های مختلف کشور در فرودگاه، نمایشگاه، مجموعه‌های فرهنگی و اقتصادی از جمله بخش‌هایی است که در شهر فرودگاهی تعریف شده است و می‌تواند قطب اقتصادی کشور شود.

طراحی شهر فرودگاهی امام (ره) بدون الگوبرداری از شهرهای فرودگاهی دنیا

نویدی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۲ شهر فرودگاهی در حال بهره‌برداری یا در حال توسعه در دنیا وجود دارد درباره اینکه آیا شهر فرودگاه امام خمینی (ره) از شهرهای فرودگاهی دنیا الگو برداری می‌کند یا خیر گفت: یکی از مزیت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) این است که به هیچ وجه از سایر شهرهای فرودگاهی دنیا الگوبرداری نمی‌شود و با توجه به پتانسیل‌های جغرافیایی و مزیت‌های کشور نسبت به ساخت آن اقدام می‌شود.

مجوز هیچگونه ساخت و ساز بی‌ضابطه در شهر فرودگاهی صادر نمی‌شود

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که در معماری شهر فرودگاهی از معماران داخلی استفاده می‌شود یا خارجی گفت: خوشبختانه دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به معماری، شهر نشینی و حقوق شهروندی دارد و به دلیل اینکه فرودگاه امام خمینی تبدیل به شهر فرودگاهی می‌شود بنابراین نیازمند هویت شهری و رفتار شهری ویژه است.

وی افزود: در همین زمینه کارگروه‌های ویژه‌ای متشکل از معماران و هنرمندان تشکیل شده است که هر یک‌ماه جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی دارند. در این جلسه آیین‌نامه و دستورالعمل خاص تهیه می‌شود تا تمام ساخت و سازها تابع این ضوابط و معماری باشد و اجازه هیچگونه ساخت و ساز بی‌ضابطه در شهر فرودگاهی داده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش ظرفیت مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اعزام و پذیرش سالانه حدود ۴.۵ میلیون مسافر است اما در حال حاضر حدود ۷ میلیون مسافر در سال از این فرودگاه اعزام و پذیرش می‌شوند که بیش از ظرفیت فیزیکی آن است./

نظر شما