شناسهٔ خبر: 156798 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هفتمین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان؛

چالش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان اصفهان

علی هنردان اصفهان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: هفتمین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان چالش زغالی شدن یا همان آلودگی هوا در برخی شهرهای استان است.

علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص هفتمین چالش پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان به زغالی شدن برخی شهرهای استان اشاره کرد.  
وی افزود: زغالی شدن شهرها اشاره به آلودگی های زیست محیطی داشته و عنوان آن از توصیف شهر آلوده لندن در قرن ۱۹ میلادی توسط چارلز دیکنز برگرفته شده است.  
رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد و از آن به عنوان یک مشکل شهری نام می برند اما این وضعیت در شهر اصفهان و تاحدی سایر شهرهای واقع در مجموعه شهری اصفهان نیز وجود دارد.  
وی افزود: عواقب آلودگی هوا در درجه اول به صورت امراض و بیماری های تنفسی، عصبی، قلبی و ریوی متوجه ساکنان شهرها می شود و در مرحله بعد، به عنوان عاملی در تشدید نوسانات اقلیمی و تأثیرات زیست محیطی، نقش ایفا می کند.  
هنردان عنوان کرد: بر اساس مطالعات طرح آمایش سرزمین استان، بیش از ۷۵ درصد آلاینده های هوای اصفهان را وسایل نقلیه موتوری همچون خودروها و بقیه را صنایع و واحدهای تجاری و خانگی تولید می کنند.  
وی اضافه کرد: داده های بانک جهانی در رابطه با مصرف انرژی نشان می دهد بیشترین افزایش در مصرف انرژی زمانی اتفاق می افتد که شهرنشینی از مرز ۵۰ درصد گذشته باشد بنابراین می توان نتیجه گرفت بخشی از چالش زغالی شدن شهرها ریشه در چالش های شهری شدن و افقی شدن دارد.  
رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سابقه پژوهش های معتبر داخلی و خارجی نیز نشان می دهد مسئله شهرگرایی و پراکندگی شهری از مهمترین عوامل در افزایش میزان وابستگی به خودرو، افزایش مصرف انرژی و متعاقب آن شکل گیری آلودگی ها بخصوص آلودگی هوا در شهرها می باشند، علاوه بر عامل مزبور، برخی از عوامل طبیعی از قبیل کمی بارش، خشکی هوا و فراوانی وقوع اینورژن یا وارونگی دما در این شهر، بر شدت آلودگی هوا می افزاید.  
وی با بیان اینکه پراکنده رویی و گسترش افقی با ایجاد تراکم ترافیک و افزایش سوخت های فسیلی علاوه بر ایجاد آلودگی هوا باعث آلودگی های آب و خاک نیز می شود، گفت: مدل های هیدرولوژیکی پیشنهاد می کنند اگر لایه نفوذناپذیر یک محدوده بیش از ۲۵ درصد باشد کیفیت آب کاهش یافته، نهرها فرسایش و تنوع زیستی کاهش می یابد این درحالی است که سطوح سوخت (آسفالت و ساختمان) ایجاد شده در شهرهای استان بیش از ۵۰ درصد را اشغال نموده است.