شناسهٔ خبر: 157049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

شهر جدید مکران مرکزی با ظرفیت ۳۰ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود

. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث شهر جدید مکران مرکزی با ظرفیت ۳۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار است گفت: عملیات اجرایی فاز نخست این شهر ساحلی جدید در منطقه مکُران با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد پذرپاش امروز ۱۲ بهمن در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز اول احداث ۲ شهر جدید در هرمزگان ضمن تبریک آغاز ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان عملیات اجرایی فاز اول ۲ شهر جدید در هرمزگان آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کار حدود یک سال است که آغاز شده و با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه، شکل جدی‌تر به خود گرفت؛ پیمان بسته‌ایم که هر چه سریعتر این کار بزرگ را به مرحله اجرایی شدن نزدیک کنیم و خدا را شاکریم که عملیات اجرایی این پروژه مهم در این شهر ساحلی شروع شده؛ بدون شک مقارن شدن هر کار بزرگ و عظیم ملی با روزهای مبارکی مانند ایام دهه فجر به برکت آن می‌افزاید.

وی اضافه کرد: این کار در شورای عالی مسکن نیز مصوب شده است؛ به طور کلی کارهای اینچنینی نیازمند مقدمات و مصوباتی است؛ هم در استان باید اجماعی حاصل می‌شد و مصوبات لازم در کارگروه‌های مختلف قانونی و شورای برنامه‌ریزی اخذ می‌شد و هم می‌بایست مکان‌یابی در شورای عالی معماری و شهرسازی صورت می‌گرفت؛ همچنین نیاز بود شرکای خوب و راهبردی را برای جذب سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شد.

بذرپاش افزود: در حال حاضر با همکاری بانک مسکن تدابیر لازم برای ایجاد سکونت‌گاه‌ها در این شهرهای جدید اتخاذ شد چراکه اگر زیرساخت‌های سکونتی در شهرهای ساحلی ایجاد نشود احتمال توسعه در آنها را نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، وزارتخانه و مجلس پیگیر این کار بودند و بر درستی این کار و هرچه سریع‌تر به سرانجام رساندن آن تأکید داشتند؛ لذا تصمیم گرفتیم در موازات این سفر نقاط اصلی که در این استان هدف‌گذاری شده مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: البته نقاط دیگری هم داریم اما در حال حاضر این ۲ نقطه با سرمایه‌گذاری قابل توجه سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفته و از امروز باید شاهد پیشبرد مراحل تأسیس نخستین شهر جدید ساحلی که به نام خلیج همیشه فارس مزین شده، باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه نقطه‌ای که این شهر در آن احداث می‌شود از نقاط راهبردی کشور است، گفت: البته باید هر چه سریعتر عملیات اجرایی ۲۷ نقطه هم در زمان بسیار کم آغاز شود.

وی افزود: این طرح را هم‌پیوندی با استان‌های فاقد ساحل هم قرار داده‌ایم؛ در حال حاضر این طرح در ۱۱ استان به تصویب رسیده و استان‌ها نقاط مختلفی را برای اجرای آن تعریف کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: استان‌های معین، هم به رونق این منطقه و استان‌های ساحلی کمک می‌کنند و هم می‌توانند ارزش افزوده و ثروتی که نصیب این طرح می‌شود را به استان‌های خودشان منتقل کنند.

بذرپاش اضافه کرد: بخش اعظم مجوزها انجام شده و اگر نیاز به مجوز دیگری در سطح ملی و استانی و یا نیاز به مداخله بنده باشد ورود خواهیم کرد و کمک می‌کنیم. نقطه بعدی هم شهر مکران مرکزی است که از مساحتی حدود سه هزار هکتار و ظرفیت ۳۰ هزار واحد مسکونی بهره می‌برد؛ قرار است فاز نخست عملیات اجرایی در این شهر با احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی شروع شود.