شناسهٔ خبر: 157078 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش ملی بهسازی و مقاوم سازی ساختمان ها در اصفهان مطرح شد:

ناایمن بودن ۳۰ درصد از ساختمان‌هایی با عمر کمتر از ۳۲ سال

برنامه های دهه فجر اصفهان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش ملی بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها در استان اصفهان گفت: ۳۰ درصد از ساختمان‌هایی با عمر کمتر از ۳۲ سال در کشور، ناایمن هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش ملی بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها به میزبانی اصفهان که در محل سالن همایش‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ۳۰ درصد از ساختمان‌هایی با عمر کمتر از ۳۲ سال در کشور، ناایمن هستند.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: همچنین ۷۰ درصد ساختمان‌هایی که از قبل از سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسیده‌اند ناایمن‌اند.  

وی با اشاره به ابلاغ مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۹۲ گفت: این مبحث مربوط به تعمیر، نگهداری و مقاوم سازی است که تاکنون اجرایی نشده است.  

شکیب تأکید کرد: این مبحث مالکان را موظف می‌کند که ساختمان‌هایشان را تخصصی مقاوم سازی و نگهداری کنند و لازمه اجرا شدنش ورود دولت و مجلس است.  

وی با اشاره به فعالیت ۶۰۰ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: ساختمان‌ها بویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه حریق، زلزله و فرونشست را از جمله حوادث خطرساز برای ساختمان‌ها اعلام و اضافه کرد: در کلانشهر اصفهان به نسبت شهرهای دیگر خطر زلزله کمتر است اما فرونشست وجود دارد و باید ساختمان‌های که مقاوم نیستند، ایمن سازی شوند.  

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه به سمت بلند مرتبه سازی می‌رویم مثلاً در تهران بیش از هزار و ۲۰۰ ساختمان بیش از ۱۲ طبقه داریم و از جمله در اصفهان ساختمان‌های بیش از ۸ طبقه باید بررسی و مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در آنها اجرایی شود تا شاهد حوادثی مانند پلاسکو در آنها نباشیم.