شناسهٔ خبر: 157459 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری؛

طرح منطقه نمونه گردشگری چغاخور ابلاغ شد

ببینید | برگزاری شورای‌ عالی شهرسازی و معماری دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری، مصوبه شورا در خصوص طرح منطقه نمونه گردشگری چغاخور در مساحت ۱۲۱ هکتار را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، مصوبه شورا را با موضوع منطقه نمونه گردشگری چغاخور ابلاغ کرد.

بر این اساس، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۲ مصوبه جلسه مورخ  ۳ اسفند ۱۳۹۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان  چهارمحال و بختیاری موضوع " طرح منطقه نمونه گردشگری چغاخور "  به مساحت ۱۲۱ هکتار  را با توجه به صورتجلسه مورخ ۳ دی ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح مقرر کرد تا اسناد طرح با اعمال اصلاحات زیر توسط دبیر شورای‌عالی به مراجع  مرتبط ابلاغ شود:

۱ - با توجه به مساحت بالای منطقه نسبت به سایر مناطق نمونه گردشگری  و به جهت افزایش تحقق پذیری طرح، مقرر شد طرح  جامع در دو فاز طراحی و اجرا شود به نحوی که امکان اجرای فاز اول به صورت مستقل از فاز بعدی فراهم باشد.

۲ -حداکثر سطح اشغال کل ابنیه (اعم از  فضاهای اقامتی و خدماتی )  ۸۹ /۹ درصد از کل سایت برای مجموع هردو فاز خواهد بود.

۳ -با توجه به میزان آب قابل تخصیص به پروژه حداکثر مستحدثات طرح در دو فاز به ۱۲۸ هزار مترمربع تعدیل می‌شود.

۴ -سهم مربوط به واحدهای اقامتی متمرکز ( هتل، متل و مهمانسرا ) حداقل به میزان ۳۰ درصد کل سهم زیربنای اقامتی طرح افزایش یابد.

۵- به جهت انطباق با بستر و زمینه طبیعی و بومی محل حداکثر ارتفاع هتل یا سایر مستحدثات  با تبعیت از توپوگرافی زمین به ۳ طبقه  کاهش یابد. همچنین بر لزوم استفاده از مصالح طبیعی و بومی در احداث ابنیه در تطابق با محیط و منظر طبیعی اطراف تاکید می‌شود.

۶ – با توجه به قرارگیری منطقه نمونه در بالادست تالاب چغاخور و بر اساس مکاتبه شماره ۲۲۴۳۰/۱۴۰۱ مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۱ اداره کل محیط زیست استان، لازم است تمهیدات زیر جهت رعایت ملاحظات زیست محیطی اتخاذ شود:

-  نقشه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب و دفع پسماند مطابق ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه و اجرا شود. بدیهی است صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری منوط به رعایت تمامی الزامات زیست‌محیطی و تایید سازمان مربوطه است.

- عملیات احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی هم زمان با انجام عملیات ساختمانی پروژه شروع شود تا از هرگونه تاثیر سوء بر شرایط کیفی تالاب جلوگیری شود.

 - از ایجاد هرگونه جاده دسترسی (جاده، تقاطع و دوربرگردان) در جنوب جاده روستایی گلوگرد  به طرف تالاب اجتناب شود.

۷ -با توجه به  سهم نسبتا زیاد سطح معابر پیشنهادی در طرح (۲۶ درصد)، مقرر شد سطح معابر با هدف حداکثر انطباق با زمینه طبیعی طرح با تاکید بر استفاده از معابر پیاده و پارکینگ‌های متمرکز (به جای دسترسی تک تک واحدها به معبر سواره) تقلیل یابد.

۸- بدیهی است کاربری‌های اقامتی طرح صرفا به اسکان موقت اختصاص داشته و تفکیک، افراز و انتقال به غیر عرصه و مستحدثات طرح تحت هر عنوان ممنوع است.

۹- بر اجرای شرط مشارکت سرمایه گذار در اصلاح و بازسازی شبکه آب روستای گلوگرد در ازای صدور انشعاب آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان  تاکید می‌شود.

۱۰- مطالعات پدافند مطابق با ابلاغیه سازمان پدافند غیرعامل و وزارت کشور تهیه و به تایید نماینده سازمان پدافند غیرعامل در کمیته فنی برسد.

در پایان این مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، اسناد طرح جامع منطقه نمونه گردشگری با اعمال اصلاحات مذکور در مصوبه، جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.