شناسهٔ خبر: 15754 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راه اندازی اولین دستگاه محلول آب و نمک‌پاش در فارس

علیرضا سیاهپور مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان فارس از آزمایش دستگاه محلول آب و نمک پاش که برای نخستین بار در سطح استان فارس راه‌اندازی شده است خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازی استان فارس، علیرضا سیاهپور با اشاره به اهمیت موضوع یخ زدایی سطح جاده‌ها در فصل زمستان جهت ایمنی بیشتر کاربران جاده‌ای گفت: این سیستم به همت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برای نخستین بار به صورت پایلوت در شهرستان شیراز (دشت ارژن) مورد آزمایش قرار گرفت.

علیرضا سیاهپور مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ادامه داد: کاهش صدمه به محیط زیست تا ۷۵% نسبت به نمک به علت مصرف یک پنجم از نمک در ساخت محلول، کاهش صدمات به خودروهای عبوری، کاهش اثر وزش باد و افزایش ماندگاری بر روی جاده به علت مایع بودن، افزایش نظافت جاده‌ها به دلیل عدم وجود زباله برفی و ... از جمله مزایای سیستم محلول آب و نمک‌پاش است.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ضمن بیان اینکه با این روش قبل از کاهش درجه حرارت به زیر صفر و پوشش برف بر روی سطح جاده، آب نمک بر روی جاده قرار خواهد گرفت افزود: این روش مانع از این خواهد شد که پاشش برف بر روی جاده خشک و سرد، یخ زدگی ایجاد نماید؛ چرا که عمل گرمازایی بر روی سطح جاده در حال انجام است و برف باریده شده امکان جذب به سطح جاده را نخواهد داشت و در صورت نشستن برف روی سطح جاده این عملیات همزمان با برفروبی تکرار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خرید و راه‌اندازی سیستم محلول آب و نمک‌پاش برای نخستین بار در استان فارس با اعتباری نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

این گزارش حاکی از آن است که با استفاده از دستگاه محلول آب و نمک‌پاش در دشت ارژن فارس در صورت استفاده از نمک ۹۷ % خلوص و دانه‌بندی ریز، امکان ساخت ۱۰۰۰۰ لیتر محلول آب‌نمک در هر ساعت وجود دارد که با استفاده از ۳ تانکر ۱۰۰۰۰ لیتری ذخیره، همواره ۴۰۰۰۰ لیتر آب‌نمک آماده در محل ایستگاه مربوطه نگهداری می‌شود.

گفتنی است در این سیستم که از محلول آب و نمک (با خلوص بالا) به جای نمک‌پاشی مستقیم در سطح جاده‌ها استفاده می‌شود، در هر بار بارگیری تانکر، مسافتی به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۱۱ متر پوشش داده می‌شود.

نظر شما