شناسهٔ خبر: 15775 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

موسوی‌نژاد در مراسم گرامیداشت روز حمل‌و‌نقل:

بازگشت سرمایه در حمل و نقل ریلی دیر هنگام است/ قیمت‌گذاری جدید بلیت‌ قطارها٬ هزینه‌های جاری شرکت‌های مسافری را پوشش نمی‌دهد/ نهادی واحد برای حمل و نقل ریلی تصمیم بگیرد

حسین موسوی نژاد رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با انتقاد از مخالفت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده از اعمال قیمت‌گذاری جدید بلیت‌های قطار گفت: قیمت‌گذاری جدید بلیت‌ قطارها٬ هزینه‌های جاری شرکت‌های مسافری را نیز پوشش نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ حسین موسوی‌نژاد امروز شنبه ۲۸ آذر در مراسم گرامیداشت روز حمل‌و‌نقل که در ساختمان شرکت راه‌آهن برگزار شد گفت: اتفاقی که روز چهارشنبه از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده درباره قیمت بلیت قطار رخ داد موجب شد تا مباحث مدنظر برای طرح در این نشست تغییر کند.

وی با یادآوری اینکه همگان استحضار دارند سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی نیاز به رقم بالا دارد و بازگشت سرمایه دیر هنگام است افزود: سرمایه‌گذار باید در این بخش یک افق طولانی مدت را در نظر بگیرد و بیشتر از ۵ تا ۱۰ سال برای بازگشت سرمایه خود منتظر بماند.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه پیش از ۲ سال است که سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی با وجود علاقه مندی‌ها برای سرمایه‌گذاری این بخش صورت نگرفته است ادامه داد: قوانین و دستورالعمل‌ها به گونه‌ای است که دولت مستقلا نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان ورود کند و باید بخش خصوصی رغبت به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با انتقاد از اینکه حمایت‌ها از حمل و نقل ریلی در حد سخن بوده است تاکید کرد: باید ستادی مقتدر و واحد در بخش حمل و نقل ریلی تصمیم گیرنده باشد متاسفانه درحال حاضر  سازمان‌ها و نهاد‌های متعدد در بخش حمل و نقل ریلی ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی از یک طرف باید مجوزهایش را از راه آهن بگیرد و از طرف دیگر با وزارت صنایع، بیمه و دستگاههای مالیاتی نیز مواجه است یادآور شد: از ظرفیت‌های قانونی برای بخش خصوصی به صورت منصفانه و معقول استفاده نمی‌شود برای مثال ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده صراحتا از معاف بودن بخش ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سخن می‌گوید ولی تنها چیزی که در عمل رخ می‌دهد نگرفتن مالیات از مسافران است و این ظرفیت قانونی نه تنها مزیتی برای بخش خصوصی نداشته بلکه موجبات ضرر را نیز فراهم کرده است.

موسوی‌نژاد اگر قرار است حمایتی از راه آهن کشور صورت گیرد باید این حمایت ها از سوی یک نهاد واحد که اختیارات کافی را داشته باشد انجام شود گفت: در تصمیم اخیری که بایت افزایش قیمت بلیت قطار صورت گرفت شرکت‌های مسافری با رعایت معذورات اقتصادی مردم و سیاست‌های کلان دولت پس از مدت ۱۵ ماه با وجود اینکه این افزایش قیمت بلیت٬ هزینه‌های جاری شرکت‌های مسافری را نیز پوشش نمی‌دهد قیمت‌های جدید را لحاظ کردند ولی باز هم از سوی نهادهای دیگر با مقاومت مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه بخشی از دولت یعنی سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در برابر تصمیمات انجمن‌های صنفی و راه آهن مقاومت می‌کنند افزود: باید تمام تصمیمات در یک نهاد صاحب اختیار اتخاذ شود که اگر چنین نهادی وجود داشته باشد سایر مسائل را نیز می‌توان از این نهاد پیگیری کرد بنابراین از وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

موسوی نژاد با اشاره به سوانح و حوادث بالای حمل و نقلی در کشور آرزو کرد که روزی برسد تا نگرانی به طور کامل در خانواده‌های ایرانی از بین برود./

نظر شما