شناسهٔ خبر: 157776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه با استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد؛

موافقت با الحاق منفصل اراضی دولتی واقع در شرق محدوده کاشمر برای تولید مسکن

ببینید | برگزاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار خراسان رضوی، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی الحاق ۱۸۸ هکتار اراضی به محدوده شهر کاشمر ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو  دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با نظری استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی الحاق ۱۸۸ هکتار اراضی به محدوده شهر کاشمر ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان  خراسان رضوی در خصوص مغایرت اساسی الحاق ۱۸۸ هکتار اراضی به محدوده شهر کاشمر  در جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت را با توجه به صورتجلسه مورخ  ۱۷ دی ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن اعلام موافقت با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق منفصل اراضی دولتی واقع در شرق محدوده، مقرر نمود تا طرح تفصیلی اراضی مذکور با سقف ظرفیت واحدپذیری حدود ۵۴۰۰ واحد با الگوی ساخت ویلایی با حداکثرتراکم۲ طبقه (ترکیب یک و دو طبقه) و تامین سرانه خدماتی (در مقیاس محله و ناحیه) حداقل به میزان طرح تفصیلی شهر و رعایت چارچوب زیر به تائید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱ . ضمن اعلام ضرورت «تهیه مطالعات در خصوص عارضه‌سنجی ترافیکی و الگوی کلی اتصال محدوده الحاقی به شبکه راه‌های شهری» و تائید آن توسط شورای هماهنگی ترافیک استان، مطابق با اعلام نظر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان (نامه شماره ۳۵۰۶۲/۳۱ مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲) بر عدم ایجاد هرگونه راه دسترسی به محور مواصلاتی کاشمر- مشهد تاکید می‌شود.

۲ . بستر و حرایم آبراهه‌ها و قنوات متداخل با اراضی و حریم کیفی ۲ حلقه چاه شرب مطابق استعلام شرکت آب منطقه‌ای استان (نامه شماره ۳/۱۱/۸۱۶۷/۱۴۰۲ مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۲) در اسناد طرح منعکس شود.

۳ . نظر به تعدد مسیل‌های متداخل با اراضی و لزوم جلوگیری از ایجاد خطرات ناشی از شکل‌گیری سیلاب، «طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و روش‌های مدیریت سیلاب (منجمله ایجاد سیل‌بند در بالادست اراضی)» تهیه و متعاقب تائید شرکت آب منطقه‌ای استان، همزمان با طرح آماده‌سازی، به مورد اجرا گذاشته شود.

۴.  با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آب منطقه، بنا به نظر نماینده وزارت نیرو، تامین آب این واحدها صرفاً از محل صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی شرب این شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۵.  حریم «زندان جدید» واقع در جنوب شرق اراضی الحاقی، مطابق استعلام مجدد از معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در اسناد طرح لحاظ شود.

۶.  حریم «فرودگاه واقع در شمال شرق اراضی»  مطابق استعلام مجدد از اداره‌کل پدافند غیرعامل استانداری در اسناد طرح لحاظ شود.

همچنین بر تسریع در فرآیند رفع تصرف از اراضی دولتی با پیگیری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همزمان با تهیه طرح تفصیلی تاکید می‌شود.

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده طرح جامع شهر با لحاظ اراضی الحاق شده جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.