شناسهٔ خبر: 157878 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

آسفالت ۳۹۰۰ کیلومتر معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیون واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری ساخته شده است، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر طول از معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری آسفالت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه فرامتن شبکه افق سیما، گفت‌: سه گونه بافت شامل ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده ( بافت میانی)، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی( حاشیه‌نشینی) و در حدود ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی بر اساس شاخص‌های مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران شناسایی شده اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه استان‌های تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم وسعت بافت فرسوده را به خود اختصاص داده‌اند، توضیح داد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در حدود ۲ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۶۲  بنای فرسوده و لرزان در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است که از این میزان یک میلیون واحد در بافت‌های فرسوده شهری، ۳۲۹ هزار و ۸۹۰ واحد مسکن در بافت‌های تاریخی و ۹۲۷ هزار و ۶۹ واحد مسکن در سکونتگاه غیرررسمی (‌حاشیه‌نشینی) قرار دارند.

آیینی رتبه‌های اول تا پنجم واحدهای مسکونی ناپایدار را برای استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، تهران، خوزستان‌، آذربایجان شرقی اعلام کرد و افزود: در حدود ۲۰ میلیون نفر در بافت‌ها و محدوده‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع عدالت، رفع محرومیت و رفع تبعیض‌های ناروا را از آرمان‌های انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان مولود نظام جمهوری اسلامی ایران با ایجاد امکانات عادلانه و رفع تبعیض ناروا در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌کوشد آرمان‌های مهم انقلاب را به تحقق برساند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد؛ بد مسکنی در محلات هدف بازآفرینی، محرومیت از خدمات زیربنایی و روبنایی در مناطق حاشیه‌نشینی نظیر مدرسه، درمانگاه، فضای سبز، امکانات ورزشی و امنیتی و غیره و سکونت دهک‌های پایین در بافت‌های ناکارآمد شهری که توانایی نوسازی ملک فرسوده خود را ندارند، به عنوان سه مقوله مهم در امر بازآفرینی شهری به شمار می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه از سال ۷۹ تاکنون بیش از ۱ میلیون واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری ساخته شده است، گفت: با تخریب در حدود ۴۰۰ هزار بنای فرسوده بیش از۱ میلیون واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری ساخته شده است.

آیینی با اشاره به وجود زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی در محدوده بافت‌های فرسوده، بناهای ناپایدار با حمایت شهرداری‌ها و دولت و با مشارکت مردمی با سرعت بیشتری نوسازی می‌شود، توضیح داد: ۳۱ عضو دستگاه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در قالب اقدامات مشترک‌، پروژه‌های مورد نیاز محله فرسوده را تعریف و اجرایی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با همت و تلاش شرکت بازآفرینی شهری ایران از ابتدای تشکیل شرکت تاکنون ۱۸۱۵ پروژه زیربنایی و روبنایی و با مشارکت سایر دستگاه ذیربط، ۳۸۵۸ پروژه زیربنایی و روبنایی در سکونتگاه‌های غیررسمی انجام شده است، اظهارکرد: ۲۷۷ پروژه آموزشی و فرهنگی، ۷۲ پروژه بهداشتی و درمانی، ۸۰ پروژه پارک و فضای سبز، ۱۶ پروژه نیروی انتظامی، ۶۲۴ پروژه زیربنایی و معابر، ۹۲ پروژه ورزشی و ۱۷۲ پروژه مرمت مسکن و بهسازی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت‌های ناکارآمد شهری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ۳ هزار٩٠٠ کیلومتر طول از معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری آسفالت شده است، گفت: با اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور، نوسازی بناهای ناپایدار در بافت‌های فرسوده سرعت بیشتری به خود گرفته است.