شناسهٔ خبر: 157948 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد بخش مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تشریح شد؛

اتمام ۱۳۸ پروژه زیربنایی و روبنایی به ارزش ۹ هزار و ۱۱۹ میلیاردتومان در شهرهای جدید

ساختمان وزارت راه و شهرسازی تکمیل و تحویل ۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید، احداث ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت و نوسازی ۱۲۷ هزار و ۶۷۷ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری، بخشی از مهمترین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم با کلان پروژه قانون جهش تولید مسکن و احداث ۴ میلیون واحد مسکونی تحت‌عنوان طرح نهضت ملی مسکن فعالیت‌های خود را در بخش مسکن و شهرسازی، سیاستگذاری کرد.

در تامین زمین، برنامه‌ریزی برای ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه همچون سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، از جمله سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها مشارکت جدی و فعال داشته‌اند. بانک‌ها و به ویژه بانک مسکن در ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن و سایر پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی همکاری کرده‌اند که برخی از این همکارهای با درصد بالا و برخی نیز با درصد پایین ثبت شده است.

در کنار احداث واحدهای مسکونی، ساخت ساختمان‌های عمومی و مهم همچون بیمارستان‌ها و ورزشگاه‌ها توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، نیز در برنامه قرار گرفت.

در دهه فجر امسال نیز اهم اقدامات انجام شده وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم تشریح شد. بخشی از مهمترین دستاوردها و عملکردهای بخش  مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

تکمیل و تحویل ۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید

۱۳۸ پروژه به ارزش ۹ هزار و ۱۱۹ میلیاردتومان در زمینه پروژه‌های زیربنایی و روبنایی و احداث واحدهای مسکونی (۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن و مسکن مهر) در شهرهای جدید، ۹۵ پروژه در زمینه احداث فضاهای آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی در بافت‌های فرسوده به ارزش ۹۹۸ میلیارد تومان از جمله اقدامات کلانی است که در حوزه شهرهای جدید و بافت‌های فرسوده انجام شد.

احداث ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت

همچنین، احداث ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت (شامل بیمارستان آموزشی تربت‌حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد مهدی شهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت و بیمارستان جایگزین بیمارستان امام‌خمینی خمین با ظرفیت ۱۴۴ تخت) و احداث ۱۸ هزار و ۵۵۰ مترمربع ساختمان و تاسیسات دولتی و عمومی (ورزشی، فرهنگی، آموزشی و ..) (تکمیل و تحویل ۷ بلوک منازل مسکونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) از دیگر اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.

نوسازی ۱۲۷ هزار و ۶۷۷ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری

این گزارش می‌افزاید، نوسازی ۱۲۷ هزار و ۶۷۷ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری، ۶ برابر افزایش واحد نوسازی شده در مقایسه با مدت مشابه در دولت قبل، نوسازی ۲۲ هزار و ۸۲۳ واحد مسکونی، انجام ۱۶۲ پروژه روبنایی بافت‌های فرسوده در راستای محرومیت‌زدایی که ۵۶ درصد از پروژه‌های ناتمام در ابتدای دولت، به اتمام رسیده است از جمله اقدامات انجام شده است. در همین رابطه نیز در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹۰ پروژه انجام نشده وجود داشت که طی دولت سیزدهم  ۱۶۲ پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر ۱۲۸ پروژه در حال اجراست.

انجام ۲۲۶ پروژه زیربنایی بافت‌های فرسوده

انجام ۲۲۶ پروژه زیربنایی بافت‌های فرسوده در راستای محرومیت‌زدایی ۷۴ درصد از پروژه‌های ناتمام در ابتدای دولت، به اتمام رسیده است. در همین رابطه نیز از ابتدای دولت سیزدهم ۳۰۶ پروژه انجام نشده وجود داشت که طی دولت سیزدهم  ۲۲۶ پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر ۸۰ پروژه در حال اجرا است.

بهسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر آسفالت معابر بافت‌های فرسوده

بهسازی ۲۰۵۰ کیلومتر آسفالت معابر بافت‌های فرسوده تحت عنوان نهضت آسفالت معابر خاکی از ابتدای دولت سیزدهم  اجرایی شد.

تکمیل ۷۲ پروژه زیرساخت عمومی و اجتماعی در شهرهای جدید

همچنین تکمیل ۷۲ پروژه در راستای ایجاد زیرساخت‌های عمومی و اجتماعی در شهرهای جدید با ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال، تاسیس سه شرکت عمران شهرهای جدید در استان‌های آذربایجان غربی (گلمان) ، فارس (تابناک) و قزوین (مهرگان) از جمله اقداماتی است که در حوزه مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم انجام شده است.

برچسب‌ها: