شناسهٔ خبر: 15800 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خان احمدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

دلایل پرهیز بخش‌خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی/ آثار منفی دخالت‌های نهادهای نظارتی غیرمرتبط/ افزایش ۸ درصدی فقط ۱۰ هزارتومان به بهای بلیت بهترین کلاس قطار می‌افزاید

محمد خان احمدی مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا با اشاره به آثار منفی دخالت‌های نهادهای نظارتی غیرمرتبط در قیمت‌گذاری بلیت قطار گفت: برای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه ریلی نیاز به برداشته شدن نرخ‌های تحمیلی و آزادسازی فرصت رقابت است.

محمد خان احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ادعای اخیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت قطار تأکید کرد: افرادی که اندکی از نزدیک با حوزه حمل و نقل ریلی آشنایی داشته باشند مطلع هستند که حتی با این افزایش ۸ درصدی قیمت بلیت قطار هم شرکت‌ها از پس هزینه‌های جاری خودشان برنمی‌آیند.

وی با بیان اینکه تراز مالی همه شرکت‌های خصوصی ریلی منفی است و در این شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی بی فایده و زیان آور است٬ یادآور شد: به طور کلی وضعیت مسافر در همه حوزه‌های حمل و نقل به ویژه راه‌آهن افت دارد٬ ضریب اشغال برای ۶ ماهه اول برای قطارهای شرکت‌ مسافری ۷۰ درصد است و بسیاری از سیرها با صندلی‌های خالی انجام می‌شود.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با وجود درخواست‌های متعدد از سوی بخش خصوصی برای افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت قطار از مهرماه سال گذشته بالاخره با افزایش ۸ درصدی نرخ بلیت موافقت کرد که این تصمیم با در نظر گرفتن تمامی جوانب اتخاذ شد ولی سازمان‌ها و نهادهای غیر مرتبط در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند.

خان احمدی با اشاره به افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت قطعات قطار٬ افزود: در چنین شرایطی دولت به دلیل کمبود منابع مالی توان پرداخت یارانه به شرکت‌های خصوصی را ندارد و شرکت‌ها باید این هزینه را از محلی تأمین کنند. برای مثال در حال حاضر در مسیر تهران-مشهد با افزایش ۸ درصدی قیمت بلیت قطار در بهترین کلاس خود فقط شاهد افزایش ۱۰ هزارتومانی قیمت بلیت هستیم که رقم بالایی به شمار نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا عدم ورود شرکت‌های خصوصی به بخش حمل و نقل ریلی را توجیه ناپذیر بودن سرمایه‌گذاری در این بخش و دخالت‌های نهادهای موازی همچون سازمان حمایت خواند و افزود: سرمایه‌گذار به دنبال منافع خود است و سرمایه‌های خود را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بدون دغدغه باشد و این اندازه نهاد نظارتی غیر مرتبط هم وجود نداشته باشد.

وی مصوبه اخیر شرکت راه‌آهن در خصوص موافقت با پیشنهاد افزایش ۸ درصدی نرخ بلیت قطار را مطابق قانون و بر اساس ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این بسیاری از قطارها مانند قطارهای حومه‌ای هیچ افزایش قیمتی را نخواهند تجربه کرد.

خان احمدی ادعای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را بی اساس خواند و تأکید کرد: برای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه ریلی٬نیاز به برداشته شدن نرخ‌های تحمیلی و آزادسازی رقابت است که امیدواریم این مسئله را نهادهای نظارتی درک کنند.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: با رقابتی کردن بازار نه تنها قیمت‌ها افزایش چندانی نخواهد داشت بلکه ارائه خدمات و کیفیت حمل و نقل مردم نیز ارتقا پیدا می‌کند؛ در طول ماه‌های گذشته به جز ایام ماه مبارک رمضان با وجود ضریب اشغال معمول طبق مستندات موجود تخفیفات ۳۰ درصدی به مردم ارائه شد./

نظر شما