شناسهٔ خبر: 15822 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

چگنی خبر داد:

طرح جدید وام خرید مسکن با بازپرداخت ۴۰ و ۶۰ ساله در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه بازپرداخت ۴۰ و ۶۰ ساله تسهیلات خرید مسکن در دستور کار این وزارت قرار دارد، گفت:‌ در برنامه ششم توسعه پیشنهاد ایجاد صندوقی مخصوص پرداخت تسهیلات مسکن را داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تسنیم علی چگنی در پاسخ به این پرسش که دولت قبل در بازار مسکن بحث پرداخت تسهیلات را پیگیری کرد و این دولت هم همان سیاست را دنبال می‌کند، این دو چه تفاوتی با هم دارند؟، گفت: در دولت قبل سیاست حمایت از عرضه مسکن مطرح شد که مسکن مهر یک نمونه از آن بود. امروز بحث این است که برای گروه‌های کم‌درآمد خیلی پایین سراغ مسکن اجتماعی برویم که بیشتر متکی به کمک‌های دولتی است و حتی بیشتر از طرح مسکن مهر کمک نیاز دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: باید برای گروه‌های میان‌درآمد جامعه امکان خرید و دریافت وام ارزان‌قیمت مهیا شود تا بتوانند از تسهیلات بخش مسکن استفاده کنند. دولت باید شرایطی را فراهم کند تا گروه‌های میان‌درآمد بتوانند با دریافت یک وام که حداقل تا ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد، صاحب‌خانه شوند.

وی یادآور شد: برای آنکه مردم توانمند شده و بتوانند وارد بازار مسکن شوند شرط اول این است که وامی وجود داشته باشد و شرط دوم این است که این وام در راستای بازپرداخت تسهیلات، مقداری ارزان‌قیمت باشد.

این مقام وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: مثلا صندوق پس‌انداز مسکن یکم که سود آن ۱۴ درصد است، می‌تواند وام‌هایی از این دست باشد یا دولت مابه‌التفاوت سود آن را بپردازد یا این‌که دولت شرایطی را فراهم کند تا مردم بتوانند وارد بازار شوند.

چگنی با بیان اینکه توان اقتصادی دولت خیلی محدود است، گفت: این‌که همه بیایند ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند و دولت همه مابه‌التفاوت را بدهد از یک طرف به‌لحاظ اقتصاد کلان خیلی سنگین است و از سویی دیگر برای جامعه هدف بازپرداخت تسهیلات سنگین خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید دنبال این باشیم که بانک‌ها دوره بازپرداخت تسهیلات را طولانی کنند افزود: باید دوره بازپرداخت تسهیلات به ۲۰ یا ۲۵ سال افزایش یابد که در این صورت می‌توان یک وام ۱۵۰ میلیون تومانی با ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قسط را جمع کرد.

وی ادامه داد: دولت برنامه بازپرداخت طولانی تسهیلات مسکن را در دستور کار دارد اما واقعیت آن است که چنین برنامه‌هایی بلندمدت هستند، این کار ثبات محیط اقتصاد کلان را می‌خواهد یعنی این‌که تورم قابل پیش‌بینی و یک‌رقمی باشد تا بانک بتواند یک وام مثلاً ۲۰۰ میلیون تومانی به متقاضی بدهد و وام‌گیرنده هم بتواند برنامه‌ریزی و آن را بازپرداخت کند در غیر این‌صورت بانک ورشکست می‌شود.

این اقتصاددان مسکن بیان کرد: ایجاد چنین فضایی از عهده یک دولت خارج است و باید آن را در یک افق بلندمدت اجرایی کرد. فکر می‌کنم مسکن بخشی است که به‌دلیل استراتژیک بودن نیازمند یک برنامه بلندمدت است. در برخی جاها وام ۴۰ و ۶۰ ساله برای خرید مسکن پرداخت می‌شود، در جلسه‌ای که با فرانسوی‌ها داشتیم آنها وام‌های ۶۰ساله هم دارند. با ایجاد چنین بازپرداختی، متقاضیان می توانند با کنار گذاشتن ۲۰ درصد درآمد خود، تسهیلات را بازپرداخت و در خانه خودشان زندگی کنند.

وی با بیان اینکه باید فراتر از دولت‌ها بحث کنترل تورم، انباشت مالی بانک‌ها و ... را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دهیم، تأکید کرد: صندوقی در فرانسه است که ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم فرانسه در آن حساب دارند و ۶۰ درصد از منابع مالی این صندوق به مسکن گروه‌های کم‌درآمد اختصاص می‌یابد. ما می‌خواهیم بذر چنین بنیان‌هایی را بکاریم.

چگنی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راه و شهرسازی چنین برنامه‌ای دارد؟، گفت: بله، حتی در برنامه ششم توسعه هم پیشنهاد ایجاد یک صندوق را داده‌ایم تا کمک کند چنین فضایی مانند فرانسه را در کشور فراهم کنیم.

نظر شما