شناسهٔ خبر: 15823 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید مطرح کرد:

نیاز ایران به ۲۸۰۰ واگن تا سال ۱۴۰۰/ صیانت از حقوق مردم با ایجاد فضای آزاد رقابت/ آزادسازی بازار اصلی‌ترین بحث برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری/ آزادسازی را در تمام حوزه‌های حمل و نقل به منصه ظهور می‌رسانم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادسازی بازار اصلی‌ترین بحث برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری است گفت: در واقع چیزی که از حقوق مردم صیانت می‌کند دخالت بروکراتیک دولتی نیست، بلکه ایجاد رقابت در فضایی آزاد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی امروز یکشنبه ۲۹ آذر در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد گفت: سیاست‌ها در بخش توسعه ریلی به تدریج اجرایی و امروز شاهد این بودیم که در ابعاد مختلف از صنعت ریلی حمایت‌ها آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه شدن ۳۰۰ واگن مسافری را کمک بزرگی به صنعت ریلی کشور دانست و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در امضای این قراردادها لحاظ شده است تعدد و تنوع و وجود حق انتخاب برای مردم است.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: حق انتخاب برای مردم دو مزیت دارد که یکی تحقق حقوق طبیعی مردم برای انتخاب و دیگری رقابتی کردن صنعت است. این مسئله باعث حفظ حقوق مصرف‌کننده نیز می‌شود. در واقع چیزی که از حقوق مردم صیانت می‌کند دخالت بروکراتیک دولتی نیست بلکه ایجاد رقابت در فضایی آزاد است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: برای کاهش قیمت و ارایه خدمات بهتر بازار رقابتی آزاد ما را به توفیق می‌رساند و از این طریق منافع مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود.

آخوندی با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: طبق این قانون بخشی که برای صرفه جویی در مصرف سوخت سرمایه‌گذاری کرده است تسهیلاتی در جهت صرفه جویی خود دریافت می‌کند و در واقع بخشی از درآمد صرفه‌جویی سوخت به خود سرمایه‌گذار برمی‌گردد که مقدمات اجرایی این ماده قانون با هماهنگی وزارت نفت و شورای اقتصاد از سوی شرکت راه‌آهن در حال نهایی شدن است.

وی یادآور شد: اصلی‌ترین بحث برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری٬ آزادسازی بازار و پس از آن دستیابی به توسعه است. وقتی سخن از آزادسازی بازار می‌کنیم به این معناست که میزان مداخله دولت باید روز به روز کاهش پیدا کند و فضا برای ثبات بازار و تغییر ساختار مهیا شود و سرمایه‌گذار مطمئن باشد که در جای مطمئنی سرمایه‌گذاری می‌کند.

آخوندی تاکید کرد: مداخله و دستور از سوی دولت سرکوب سرمایه‌گذار و کاهش کیفیت و نهایتا زیان مصرف کننده را در پی دارد. من از روز نخستی که مسئولیت را در بخش حمل و نقل قبول کردم سعی داشتم مقدمات این بازار آزاد را فراهم کنم و سعی دارم آزادسازی را در تمام حوزه‌های حمل و نقل به منصه ظهور برسانم.

وی یادآور شد: توسعه ایران در گرو توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت همه فعالان اقتصادی است و با این تنگناهای موجود مالی٬ سرمایه‌گذاری در چنین ابعادی مثل افزودن ۲۰۰ دستگاه واگن به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان و ۴۵۰ واگن حمل سوخت به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان کار سختی است که از سوی دولت غیرممکن است. در نتیجه سرمایه‌گذاری باید از سوی بخش خصوصی صورت گیرد.

نیاز ایران به ۲۸۰۰ واگن تا سال ۱۴۰۰

آخوندی منتقدان آزادسازی بازار را به تفکر در خصوص آینده اقتصادی کشور دعوت کرد و گفت: از منتقدان خواهش می‌کنم منافع بلندمدت و دورنمای اقتصاد ایران را در نظر بگیرند. ایران برای اینکه بتواند در حوزه ریلی نیاز حداقلی خود را تا سال ۱۴۰۰ تامین کند نیاز به ۲۸۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید دارد و این یعنی سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیاردتومان که باید توسط اقتصاد عمومی باشد نه دولت.

وی یادآور شد: جنبه‌های عملی اقتصاد مقاومتی همین‌ها بوده و ما باید ساختار را برای حضور بخش خصوصی آماده و مهیا کنیم.

آخوندی به تعطیلی امروز مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: آیا جهان چاره دیگری جز روی آوردن به حمل و نقل ریلی برای کاهش آلودگی دارد؟ شما تصور کنید اگر همین مترو در تهران نبود چه میزان آلودگی کشنده‌ای امروز فضای شهر تهران را فراگرفته بود یا اگر حمل و نقل حومه ۱۰ سال پیش آغاز می‌شد چه میزان از میزان آلودگی و هزینه‌های سوخت کاسته می‌شد.

وی ادامه داد: طبق آمار روزانه ۹۰۰ تا یک میلیون مسافر حومه‌ای وارد تهران و از تهران خارج می‌شوند و این حجم از تردد آلودگی و مصرف سوخت بالایی به بار می‌آورد. اگر ۳۰ درصد این حجم از تردد به روی ریل منتقل می‌شد امروز می‌توانستیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهبود ایمنی و محیط زیست بهره‌وری و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم کنیم.

آخوندی یادآور شد: قطارهای جدید با هیچ‌یک از وسایل نقلیه به لحاظ آسایش و راحتی و حتی هزینه قابل مقایسه نیست و ما در حال حرکت به سمت نوسازی و بهبود کیفیت قطارها هستیم. همچنین استفاده از سیستم‌های روز مانند دسترسی مردم به اینترنت در قطار جزو خدمات جدید ناوگان ریلی است که در قطارهای جدید وجود دارد.

کاهش مصرف یک میلیون لیتری گازوئیل در راه‌آهن با یکسان‌سازی سیستم سوخت‌رسانی شبکه ریلی

وی یکسان‌سازی سیستم سوخت‌رسانی شبکه ریلی را نوآوری برای کاهش مصرف یک میلیون لیتری گازوئیل در راه‌آهن خواند و این اقدام را در کنار اضافه شدن قطارهای ۵ ستاره و همچنین ۴۵۰ واگن باری و ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری از اخبار خوش ریلی امروز دانست و گفت: امیدوارم این اخبار روز به روز بیشتر شوند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از نظام بانکی کشور برای ارایه تسهیلات به بخش خصوصی ریلی به ویژه موسسه مالی و اعتباری کوثر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را برای حمل و نقل ریلی کشور ضروری دانست./

نظر شما