شناسهٔ خبر: 15834 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طالبیان خبر داد:

دگرگونی چهره شهرها با اجرای صحیح بازآفرینی شهری/ حفاظت از بناهای تاریخی با هدف دستیابی به توسعه پایدار شهری

محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان‌میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اهمیت حفاظت بناهای تاریخی در مفهوم جامع برای شهرها گفت: راجع به مباحث اقتصادی و اجتماعی کمتر فکر و عمل شده است و ضرورت دارد تا به این مقولات مهم نیز در بحث حفاظت و بازآفرینی شهرها توجه ویژه‌ای شود.

محمدحسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اهمیت برنامه‌هایی همچون بازآفرینی شهری که توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این سلسله جلسات برای احیای بافت تاریخی و حفاظت از آنها در توسعه شهرها و تعیین حریم حضور دارد گفت: اگرچه در مقیاس شهری برای بافت‌های تاریخی ما با مفهومی به معنای حفاظت جامع روبه‌رو هستیم اما بازآفرینی شهری مفهومی بیش از مباحث کالبدی است و مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز دربرمی‌گیرد تا دگرگونی در چهره شهرها به وجود آورد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اقدامات این سازمان برای حفاظت از شهرهای تاریخی در طرح‌های کلان شهرسازی و همچنین طرح‌های جامع گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موضوع حفاظت را در معنای پایداری شهری دنبال می‌کند و میراث‌فرهنگی در راستای موضوعی که می‌تواند جریان شهری را به توسعه پایدار هدایت کند گام برمی‌دارد. ما اعتقاد داریم تجربه‌های تاریخی و سرزمینی مهم هستند و ما باید از آنها بهره ببریم و استفاده کنیم. در این راستا نیز بازآفرینی معنایی ویژه پیدا می‌کند تا سیاست‌هایی که وجود دارد همچون بحث توسعه شهر به بحث متعادلی تبدیل شود.

نماینده سازمان میراث‌فرهنگی در ستاد بازآفرینی ادامه داد: اگرچه معتقدم راجع به مباحث اقتصادی و اجتماعی کمتر فکر و عمل شده است و ضرورت دارد تا به این مقولات مهم نیز در بحث حفاظت و بازآفرینی شهرها توجه ویژه‌ای شود اما بازآفرینی شهری در بعد فرهنگی به دنبال آگاهی‌بخشی و ارتقای آن در سطح جامعه است.

طالبیان گفت: آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف جامعه ضرورتی است که باید دست اندرکاران به آن به طور جدی فکری کنند زیرا اگر مردم و به ویژه تصمیم‌سازان آگاهی بالایی داشته باشند بتدریج وضعیت و کیفیت شهرها رو به بهبودی می‌روند و از این جهت بازآفرینی شهری موثر است.

وی در پایان در مورد ضوابط و مصوبه‌هایی که در شورای‌عالی معماری و شهرسازی تدوین می‌شوند و نقشی که این مصوبات و رعایت آنها می‌تواند در بهبود شرایط موجود داشته باشد گفت: ضوابط به خودی خود اهمیت فراوانی دارند اما مهمتر از آن پذیرش ضوابط از سوی جامعه و شهروندان است که با آگاهی بخشی ارتقا یابد. /

نظر شما