شناسهٔ خبر: 158471 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

 ۲۶ درصد از بافت‌های فرسوده کشور در کلان‌شهرها است

ببینید| چهارمین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور در اهواز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۲۶ درصد از بافت‌های فرسوده کشور در کلان‌شهرها واقع شده است، لذا در حوزه بازآفرینی شهری سهم به‌سزایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، محمد آیینی پنجشنبه در نشست سازمان‌های بهسازی ونوسازی کلان‌شهرهای ایران در اهواز با اشاره به تشکیل کمیته نوسازی بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: جلسات این کمیته به صورت گردشی در کلان‌شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی همواره معتقد است که شهرداری‌ها، بهترین شرکا راهبردی در بازآفرینی شهری بوده و با همراهی آنها می‌توان بار سنگین بازآفرینی را به سرمنزل مقصود رساند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سیاست‌گذاری دولت سیزدهم برای پیشبرد بازآفرینی شهری گفت: اکنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر نوسازی شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه عموم مردم به تنهایی توان نوسازی بافت‌های فرسوده را ندارند، دولت برای ایجاد رغبت در بین سازندگان، مجموعه بسته‌های تشویقی را طراحی کرده که مهم‌ترین آن استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروانه و تراکم ساخت است.

آیینی گفت: متاسفانه اکنون متوسط زمان صدور پروانه ساخت در کشور بیش از هشت ماه بوده در حالی که باید سه ماه باشد.

وی در ادامه به ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: افراد دارای بافت فرسوده می‌توانند از تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی و وام اسکان موقت بهره مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بسته تشویقی شهرسازانه برای تمام ساکنین بافت‌های فرسوده بیان کرد: مردم ساکن در بافت فرسوده شهر اهواز، می‌توانند به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و بر اساس بسته‌های تشویقی جدید، پروانه ساخت خود را دریافت کنند.

وی افزود: همچنین ساکنین بافت‌های فرسوده می توانند خانه خود را با یک واحد نوساز و یا یک قطعه زمین به همراه ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند. از همه مردم تقاضا می‌کنم هر چه سریعتر از این فرصت طلایی استفاده کنند.

آیینی با بیان اینکه شهر اهواز، پایین‌ترین کلانشهر کشور در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده است گفت: در تهران طی ۲ سال اخیر، بیش از ۴۵ هزار واحد بافت فرسوده در حال ساخت است در حالی که این میزان در اهواز کمتر از سه هزار و ۷۰۰ واحد است.

وی با اشاره به ساخت بیش از ۲۲۴ هزار واحد بافت فرسوده در دولت سیزدهم افزود: تا پایان سال ۹۰ هزار واحد از این تعداد به مردم تحویل داده می شود که در ۳۰ سال اخیر یک رکورد محسوب می شود.