شناسهٔ خبر: 158547 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رشت اولین شهر دارای نرخ‌نامه هوشمند مشاورین املاک در کشور

گیلان-جلسه شورای مسکن مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: استان گیلان و شهر رشت به عنوان اولین شهر در کشور نرخ نامه هوشمند مشاورین املاک را در راستای دولت الکترونیک اجرایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، محمد رضا فلاحتگر مدیرکل راه وشهرسازی استان گیلان درجلسه شورای مسکن استان گیلان، با بیان اینکه حدود ۴۰۰ واحد صنفی غیر مجاز اقدام به اخذ پروانه فعالیت کردند، افزود: استان گیلان و شهر رشت به عنوان اولین شهر در کشور نرخ نامه هوشمند مشاورین املاک را در راستای دولت الکترونیک اجرایی کرده است.
مدیرکل راه وشهرسازی گیلان با ارائه گزارشی تعداد واحدهای ابلاغی استان در طرح نهضت ملی مسکن را ۱۳۰ هزار و ۶۶ واحد دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱ هزار و ۱۱۸ واحد در دست اجرا داریم.
وی با بیان اینکه طی ۶ ماهه گذشته از ۲۵ هزار و ۴۶۸ واحد به ۳۱ هزار و ۱۱۸ واحد در حال اجرا رسیدیم، افزود: مجموع ثبت نامی های استان گیلان در طرح نهضت ملی مسکن ۱۲۰ هزار و ۹۳۰ نفر بودند که از این تعداد، ۱۱۶ هزار و ۶۹۷ متقاضی موثر را شناسایی کردیم.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از تایید نهایی ۲۷ هزار و ۶۶۴ متقاضی حائز شرایط چهارگانه طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و بیان کرد: تاکنون برای ۱۶ هزار و ۸۹ واحد مسکونی، زمین مورد نیاز تامین شده که کمبود برای برای ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد را نشان می دهد.
فلاحتگر، برنامه ابلاغی استان در بخش های مسکن حمایتی شهری، بازآفرینی، خودمالکی و مسکن روستایی را به ترتیب ۵۰ هزار، ۱۶ هزار، ۲۲ هزار و ۴۰ هزار واحد دانست و تاکید کرد: تاکنون شاهد تحقق ۱۱ هزار واحد در بخش مسکن حمایتی شهری، ۴۲۵۴ واحد در بخش بارآفرینی، ۳۳۰۰ واحد در بخش خودمالکی و ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد در بخش مسکن روستایی هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به کمبود زمین در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، انزلی، ماسال, رضوانشهر، فومن، سیاهکل و املش معادل ۱۱۸ هکتار جهت ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی، خاطرنشان کرد: در راستای توافقات صورت گرفته جهت تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن از طریق دستگاه ها، طی دو ماه اخیر ۹۷ هکتار زمین را تعرفه کردیم که ۳۶ هکتار آن تا پایان سال قابلیت اجرایی دارد.
وی همچنین به پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی پروژه ۲۰۰ واحدی رشت و ۳۵ درصدی پروژه ۵۰ واحدی انزلی در بخش مسکن حمایتی اشاره و عنوان کرد: ۳۴۹۰ واحد مسکونی با استفاده از روش های نوین و صنعتی ساز در دست اجراست.
فلاحتگر از ثبت نام ۱۸۸۷ متقاضی گیلانی نهضت ملی مسکن در طرح جوانی جمعیت خبر داد و گفت: ۹۵۸ متقاضی تایید شده نهایی و ۸۴۹ متقاضی در حال بررسی داریم؛ برای ۲۹۶ خانوار تخصیص زمین به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان صورت گرفته و پرونده ۱۰۱ متقاضی ساکن روستا را به بنیاد مسکن استان واگذار کردیم.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری واگذاری زمین گروهی برای ۲۰۰ خانوار و واگذاری زمین جوانی جمعیت برای ۵۵۰ خانوار انجام می شود، اضافه کرد: ساخت مسکن محرومین در سه شهر شفت، فومن و بندرانزلی نیز به تعداد ۱۲۱ واحد در دست اقدام بوده که اراضی آن تحویل بنیاد مسکن داده شده است و تا پایان سال نیز در شهرهای آستارا و تولم شهر و فومن جهت ساخت ۶۰ واحد اقدام می کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به ساخت ۱۶۰ واحد مسکن روستایی در رودبار و تالش در راستای مهاجرت معکوس(شهر به روستا)، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ واحد آماده افتتاح در بخش های مسکن مهر، بازآفرینی، خودمالک و مسکن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد داریم.
فلاحتگر، استان گیلان را دارای ۱۴ هزار و ۶۷۱ واحد صنفی و بنگاه معاملات ملکی و مشاوره املاک دانست و بیان کرد: طی امسال ۹۵۱۷ واحد را مورد بازرسی قرار دادیم و منجر به تشکیل پرونده برای ۱۲۵۴ واحد شد.