شناسهٔ خبر: 158799 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ثبت اجاره تمامی املاک تا پایان سال در سامانه خودنویس امکانپذیر می‌شود

نشست خبری هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: امکان ثبت اجاره رایگان در ۱۱ استان کشور و در سامانه خودنویس فراهم شده است و در تلاش هستیم تا امکان ثبت اجاره املاک در تمامی استان‌ها تا پایان سال در این سامانه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری به تشریح اقدامات وزارتخانه در بخش مسکن و ساختمان پرداخت.

معاون مسکن و ساختمان گفت: تاکنون ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده‌است و این رقم در حال افزایش است.

عباسی‌اصل با اشاره به اینکه این سامانه پیش‌تر و در سال ۱۳۸۸ در وزارت بازرگانی وقت راه‌اندازی شد و با تغییر دولت این مهم ادامه نیافت، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، ما در وزارت راه و شهرسازی، مکلف شدیم تا این سامانه را راه‌اندازی کنیم و سامانه خودنویس در همکاری با شرکت دانش‌بنیانی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: از خردادماه امسال تاکنون که این سامانه رونمایی شد تلاش کردیم تا بخشی از اهداف دولت را در ایجاد دولت الکترونیک محقق کنیم. هم اکنون موجران و مستأجران امکان ثبت اجاره ملک را در این سامانه به‌شکل رایگان دارند و هم‌اکنون امکان ثبت اجاره برای بنگاه‌های مشاوران املاک مجاز نیز فراهم شده‌است.

وی توضیح داد: سامانه خودنویس شبانه روزی فعال است و امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره در این سامانه وجود دارد. همچنین امکان پاسخ‌گویی تلفنی و اینترنتی از ۸ صبح تا ۸ شب نیز ایجاد شده‌است.

به گفته این مقام مسئول، تمامی املاکی که قراردادهای اجاره آنها در سامانه خودنویس ثبت می‌شود باید پیش‌تر در سامانه املاک و اسکان ثبت شوند و ثبت این املاک در سامانه املاک و اسکان این مزیت را دارد تا خانه‌ها به‌عنوان خالی شناخته نشوند.

عباسی‌اصل ادامه‌داد: تمامی مشاوران و بنگاه‌های مشاور املاک مجاز به این سامانه متصل هستند و در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که سامانه‌های مرتبط از جمله سامانه ثبت‌احوال، و سایر سامانه‌های مرتبط برای ارائه خدمات مناسب‌تر به این سامانه متصل شود.

وی افزود: سامانه خودنویس از سامانه املاک و اسکان بازخوانی می‌کند و با این توضیح اگر ملک در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان ثبت اجاره و خرید و فروش را در این سامانه نخواهد داشت. هم اکنون در ۱۱ استان امکان ثبت رایگان اجاره ایجاد شده‌است و در صدد هستیم تا پایان سال تمامی استان‌های کشور امکان ثبت اجاره را در سامانه خودنویس پیدا کنند.

به گفته وی، استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، کرمان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، ایلام، لرستان، فارس و بوشهر امکان ثبت معاملات اجاره را در سامانه خودنویس دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در سامانه خودنویس افراد با کد ملی، کد پستی و با تلفن همراهی که به نام خودشان است این امکان را خواهند یافت تا احراز هویت شوند و در این سامانه معاملات خود را به‌عنوان موجر و مستأجر ثبت کنند.

عباسی اصل ادامه‌داد: در برنامه است تا برای سال ۱۴۰۳ امکان ثبت خرید و فروش در این سامانه ایجاد شود.

وی تصریح‌کرد: دولت سیزدهم اهتمام دارد تا حکمرانی دولت الکترونیک مبتنی بر اطلاعات صحیح در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد شود.