شناسهٔ خبر: 15935 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه آهن پیش‌بینی كرد:

ترانزیت سه میلیون تن با همكاری راه‌آهن‌های گرجستان و آذربایجان

محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همكاری ۴ جانبه بین راه آهن ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، كشور گرجستان و كشور آذربایجان در جهت حمل و نقل ترنزیت، در گام اول جابجایی سه میلیون تن ترانزیت را برای كشور رقم خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با اشاره به نشست سه جانبه كشور ایران، گرجستان و آذربایجان گفت: به منظور مذاكره و بررسی تشكیل كریدور جدید ریلی در مسیر سه كشور ایران، آذربایجان و گرجستان، روسای راه آهن های سه كشور امروز با یكدیگر ملاقات و دو موافقت نامه ۴ جانبه و دو جانبه بین شركت راه آهن، سازمان بنادر و دریانوردی، كشورهای گرجستان و آذربایجان به امضا رسید.

وی افزود: طرفین موافقت كردند تمامی اقدامات لازم جهت توسعه كریدور از مسیر بندرعباس به دریای خزر و دریای سیاه را انجام داده و به منظور بررسی امكان حمل بار، تعرفه‌ها، زمانبندی حمل و غیره از دیریای سیاه، دریای خزر و بندر عباس كمیته مشتركی تشكیل شود.

مدیرعامل راه آهن در ادامه بیان داشت: در این جلسه و دیدار سه جانبه، مقرر شد جلسه كارشناسی بین سه كشور در تاریخ ۱۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ و جلسه روسای راه آهن ها و بنادر سه كشور در ۱۲ ژانویه در باكو برگزار شود. همچنین مقرر شد راه آهن های سه كشور هزینه های مسیر را در قلمرو خود تا قبل از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ آماده و با یكدیگر مبادله كنند.

وی عنوان كرد: به منظور راه اندازی حمل و نقل بار در مسیر سه كشور قرار شد راه آهن ایران بوژی نرمال و راه آهن آذربایجان و گرجستان بوژی عریض مورد نیاز، جهت تردد واگن ها در بندر امیر آباد را تامین كند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار كرد: خوشبختانه مسیر ترانزیتی ایران برای كشورهای همسایه بسیار جلب توجه كرده است كه پیش بینی می شود با این همكاری سه جانبه در گام اول بتوانیم ۳ میلیون تن ترانزیت داشته و در آینده ای نزدیك به ۱۰ میلیون تن ترانزیت دست پیدا كنیم.

گفتنی است؛ دراین جلسه و نشست سه جانبه مقرر شد موافقت نامه ای فنی بین سه كشور در خصوص امكان تردد واگن های سه كشور تنظیم، كشور گرجستان یك پنجره جهت پهلوگیری كشتی‌های شركت كشتیرانی ایران در بنادر گرجستان و همچنین ساخت خطوط ریلی داخل بندر امیر آباد توسط سازمان بنادر و دریانوردی كشور ایران صورت پذیرد.

یادآور می‌شود؛ در این جلسه جاوید قربانف رییس راه آهن كشور آذربایجان و موموكا واختاتزه رییس را آهن گرجستان و سعید نژاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند.

نظر شما