شناسهٔ خبر: 159582 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان عنوان کرد:

فرجام ۶۴ واحد ناایمن باقی‌مانده مسکن مهر سمنان به انجام روند اداری نیاز دارد

مديركل سمنان مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، ساخت و واگذاری زمین ۲۰۰ مترمربعی به ۶۴ واحد باقیمانده از واحدهای ناایمن مسکن مهر سمنان منوط به طی روند اداری و شکایت مالکان از متولی ساخت و واگذارکننده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سمنان، سیدمحمد حسینی طباطبایی مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان اظهار کرد: تسهیلات ودیعه مسکن و زمین ۲۰۰ متر مربعی برای ۳۳۶ واحد ناایمن مسکن مهر سمنان در نظر گرفته شد، اما واگذاری ۶۴ واحد از ۳۳۶ واحد توسط بخش خصوصی انجام شد که تخلف محسوب می‌شود و امکان پرداخت تسهیلات و واگذاری زمین منوط به انجام روند اداری است.

حسینی طباطبایی ادامه داد: ۲۷۲ خانه از ۳۳۶ واحد ناایمن مسکن مهر سمنان ساماندهی و تعیین تکیف شد و اکنون این پرونده‌ها در مراحل مختلف از جمله اعطای تسهیلات، ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن، تخصیص زمین و یا ساخت‌خانه است.

وی اضافه کرد: پیمانکار برای ساخت خانه‌های ۷۰ متری در زمینی به وسعت ۲۰۰ متر مربع به عنوان جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان مشخص شد و فندانسیون ۱۰۰ واحد اجرا شده و برخی واحدها نیز به مرحله سقف رسیده است.

رییس شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی در استان خاطرنشان کرد: شورای تامین استان و شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی در استان سمنان در سیزدهم اسفند ۱۴۰۱ پرداخت ودیعه، تسهیلات ساخت و تخصیص زمین ۲۰۰ متر مربعی جایگزین برای خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تصویب کردند، اما برای ۶۴ واحد مسائلی مطرح است که باید روند قانونی برای برخورداری آنان از این تسهیلات و مشوق‌ها انجام شود.

چندمرجع برای ساماندهی بخش ۶۴ واحدی باید ورود کنند

این مقام مسئول ادامه داد: پرداخت ودیعه، تسهیلات ساخت و واگذاری زمین ۲۰۰ متر مربعی به ۶۴ واحد باقی‌مانده از قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ ناایمن مسکن مهر سمنان فقط به نظر اداره‌کل راه و شهرسازی نیست و باید یک گردش‌کار داخل استانی از چند مرجع انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: پرداخت ودیعه، تسهیلات ساخت و تخصیص زمین ۲۰۰ متر مربعی برای دولت بار مالی و حقوقی دارد و باید ۶۴ واحد شامل چهار بلوک در قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تعیین تکلیف قانونی شود.

وی اضافه کرد: ۲۷۲ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان که سند ثبت سامانه نهضت ملی مسکن داشتند، به بانک معرفی شدند و در قالب فروش اقساطی خانه را تحویل گرفتند، اما روند فروش ۶۴ واحد به گونه‌ای بود که گویی فروش توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

رییس شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی در استان تصریح کرد: واگذاری ۶۴ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان توسط تعاونی متولی ساخت بدون اطلاع اداره‌کل راه و شهرسازی انجام شد و قراردادی برای واگذاری این واحدها با راه و شهرسازی امضا نشد.

وی ادامه داد: مقرر شده بود پیمانکار ساخت ۶۴ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان بعد از استحکام بنا و اخذ پایان کار، فروش خانه‌ها را انجام دهد، اما خلف وعده کرد و باید این مساله شفاف شود.

وی اظهار کرد: پیمانکار ۶۴ واحد در قالب چهار بلوک باقی‌مانده از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان قبل از انجام اقدام‌های تعهدشده، واحدها را واگذار کرد و چون مجوز قانونی برای فروش نداشت، عملیات فروش اقساطی مسکن مهر برای مالکان آن انجام نشد.

حسینی طباطبایی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای ناایمن قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تعیین تکلیف شدند، در نظر است ۶۴ واحد هم تحت پوشش ساماندهی قرار گیرد، اما باید مجوز قانونی و توجیه‌های قانونی داشته باشد که تحقق این رویکرد از مسیر شکایت از پیمانکار و متولی فروش می‌گذرد.

مالکان ۱۹۰ واحد ناایمن تسهیلات ودیعه برای تخلیه دریافت کردند

حسینی طباطبایی افزود: برای ۳۳۶ واحد ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز شد و تاکنون ۱۹۰ واحد تسهیلات ودیعه دریافت کردند که این مساله برای دولت بار مالی دارد و باید مستندات قانونی تهیه شود و این مستندهای قانونی در حال تهیه است.

وی با اشاره به تصمیم‌ها، تعهدها و خلف وعده‌ها در انجام مصوبه‌ها، تاکید کرد: برای اعطای تسهیلات و تخصیص زمین باید روند اداری طی شود و در گام نخست نیاز است متقاضیان شکایت خود را نسبت به مجموعه واگذارکننده در دستگاه قضا ثبت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در پایان تصریح کرد: با توجه به مطالبه و دغدغه مسئولان استانی و مجموعه قضایی بر حفظ جان شهروندان، واگذاری زمین و تسهیلات به ۶۴ واحد باقی‌مانده در دستور کار برای طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم است.