شناسهٔ خبر: 159925 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

شهرسازی و تاثیر آن در ایجاد شهری پایدار در برابر زلزله

قاری اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیر و نکات ایمنی، می توان آسیب های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد.

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص عوامل موثر در آسیب پذیری شهرها در برابر زلزله و نقش شهرسازی در کاهش این آسیب پذیری ها اظهار کرد: سکونتگاه های انسانی از بدو پیدایش تاکنون همواره با مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و غیره مواجه بوده اند و تسلط نیروهای طبیعی بر زندگی انسان ها و توانایی پایین انسان در کنترل آنها موجب شده تا سکونتگاه ها با استفاده از فنون و تدابیری در راستای به حداقل رساندن این آسیب ها شکل بگیرند.  

وی افزود: امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش و توانایی انسان در کنترل بلایای طبیعی، شهرها هنوز هم با این مخاطرات مواجه هستند و از این منظر آسیب پذیرند از این رو افزایش ایمنی شهرها در مواجه با این مخاطرات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، هرچند فنون ایمن سازی شهر ها در برابر انواع آسیب ها با گذشته تفاوت های بسیار زیادی پیدا کرده است.  
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه هر ساله وقوع سوانح طبیعی در همه کشورها موجب زیان های اقتصادی و تلفات انسانی بسیار زیادی می شود. گفت: در جوامع مختلف میزان خسارات این بلایای طبیعی به میزان توسعه یافتگی، تراکم جمعیت، ایمنی ساختمان های روستاها و شهرها، آمادگی افراد و جامعه در زمینه رعایت نکات ایمنی بستگی دارد.  

 وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سوانح طبیعی زلزله است عنوان کرد: در این رابطه علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیر، با رعایت نکات ایمنی، می توان آسیب های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد همچنین شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگول‌های مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می‌تواند از اثرات مخرب آنها را بکاهد.  

قاری قرآن با بیان اینکه عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری شهرها در برابر زلزله را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد گفت: این عوامل شامل عواملی که به عنوان عوامل انسان‌ساز تلقی می‌شود و عواملی که مبنای تشکیل آن‌ها ریشه‌ای طبیعی دارد.  

وی افزود: اگر در ساخت یک بنا از استانداردهای مهندسی و اصول مقاوم‌سازی پیروی شود، به میزان قابل توجه می‌توان ساختمان را در برابر زلزله مقاوم‌سازی نمود، هر چند مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین ساختمان‌ها در برابر زلزله‌های چند ریشتری شدید دچار آسیب می‌شوند اما تا جای ممکن باید از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کرد یا آن ها را به حداقل رساند.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: کاهش زیان های ناشی از زلزله، تنها مرتبط با روش های ساخت و ساز ساختمان ها جهت افزایش مقاومت در برابر زلزله نیست بلکه مقابله با زلزله فراتر از رعایت اصولی فنی برای مقاوم سازی ساختمان ها می باشد در این رابطه شهرسازی و برنامه ریزی شهری از جمله کارامدترین سطح برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری شهر در برابر زلزله است.  

وی خاطرنشان کرد: ازجمله مهم‌ترین راه‌های کاهش اثرات حوادث، منوط به توسعه توان دستگاه‌های کشور در مدیریت بحران، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث است، بخش دیگری هم مربوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های بحران است.  

قاری قرآن با بیان اینکه در کنار اقدامات کاهش آسیب پذیری سازه ای و غیرسازه ای نباید از نقش های مدیریتی، آموزشی و آمادگی مردم در این سوانح غافل بود تصریح کرد: زمین را از بلایا و سوانح طبیعی گریزی نیست اما می توان با مدیریت صحیح، اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی جامعه، از اثرات این بلایا هر چه بیشتر کاست.