میلاد دوستی مجری آزادراه منجیل-رودبار در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره افتتاح آزادراه منجیل-رودبار در روزهای آینده، با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده، تردد در آزادراه منجیل-رودبار در ایام نوروز رایگان است و نرخ عوارضی در آینده اعلام میشود.
وی افزود: طبق محاسبات انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، استفاده از آزادراه منجیل-رودبار تقاضا برای سفر را ۴۵ درصد افزایش میدهد.
دوستی با اشاره به دلایل افتتاح باند رفت آزادراه منجیل-رودبار گفت: در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیشتر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقهای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت، تصمیم برآن شد تا باند برگشت پس از هماهنگی با مسئولان منطقه بررسی شود.
مجری آزادراه منجیل-رودبار با اشاره به مشخصات فنی این پروژه گفت: آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰ درصد از کوهستان عبور می کند. در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختیهای عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل ها از نمونه های قابل ذکر در پروژه های راهسازی است.
وی در ادامه بیان کرد: در ساخت بعضی از پل های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.
دوستی ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می رسد یکی از بزرگترین پل های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.
وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور بیان داشت: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.
مجری ساخت آزادراه منجیل-رودبار ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت ترین و چالش برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می شود.
دوستی بهرهبرداری از آزادراه منجیل-رودبار را در راستای نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: اقدامات جدی برای تکمیل این پروژه پس از دستور جهادی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل و آماده بهره برداری شد.
وی در پایان به اقدامات انجام شده در زمینه ایمن سازی این پروژه با توجه به وجود پل های بزرگ و بلند اشاره کرد و آن را حاصل استفاده از توان و تخصص پیمانکاران و مهندسان داخلی توصیف کرد.