شناسهٔ خبر: 16063 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از بافت فرسوده شهری رشت مطرح شد:

آمادگی وزارت راه‌و‌شهرسازی برای بهسازی محور تاریخی رشت/ بررسی طرح پیاده‌راه‌سازی و تجهیز و ارتقاء فضای عمومی در مرکز رشت

بازدید بافت فرسوده رشت مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری در راس هیاتی از بافت فرسوده شهر رشت، مدرسه تائب و بازسازی حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) در رشت بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، محمدسعید ایزدی در بازدید از بافت فرسوده رشت با اشاره به مقررات و قوانین و مصوبات هیات وزیران درخصوص حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، بر ضرورت بازنگری شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده شهری تاکید کرد.

وی با بیان اینکه، رویکردها در حوزه شهرسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی باید مدیریت یکپارچه باشد گفت: ستاد بازآفرینی شهری به عنوان متولی بافت‌های فرسوده و تاریخی در سطح کشور مشخص شده و این ستاد در نظر دارد با مشارکت و همکاری مردم در توانمند کردن این بافت‌ها تلاش کند.

وی مشارکت بخش خصوصی را یکی از راهکارهای توانمند کردن بافت فرسوده و تاریخی دانست و افزود: بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی، دولت به تنهایی نمی‌تواند این حوزه را سامان ببخشد.

در این بازدید از پروژه مدرسه ۱۲ کلاسه تائب در محله ساغریسازان رشت و خواهر امام رضا (ع) بازدید بعمل آمد.

گفتنی است مدرسه تائب با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد در حال اجراست که تاکنون هزینه‌ای بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال برای اجرای آن صرف شده است.

تاکنون در استان گیلان شناسایی و تصویب محدوده بافت‌های فرسوده ۲۰ شهر صورت پذیرفته است که در این میان رایزنی‌های لازم برای ابلاغ محدوده مصوب بافت فرسوده ۶ شهر دیگر در دست اقدام است، هچنین شناسایی و تعیین محدوده بافت‌های فرسوده ۷ شهر در دست اقدام بوده و در حال حاضر ۲۱۶۳ هکتار بافت فرسوده شهری در استان شناسایی شده است.

اجرای کفسازی محدوده پیرامونی دسترسی به حرم خواهر امام رضا (ع) و مسجد حاج سمیع شهر رشت، اجرای پروژه مجموعه ورزشی شهدای سلیمانداراب شهر رشت (مشارکتی) و اجرای پروژه ساماندهی معابر اطراف آرامگاه میرزا کوچک خان در محله سلیمانداراب شهر رشت از جمله برنامه‌های آتی احیاء، بهسازی و نوسازی شهری رشت است.

مقرر است پس از اتمام بازدید بافت فرسوده شهری، اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری گیلان با حضور مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و مدیران ارشد استان در استانداری گیلان برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو سفر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی  به استان گیلان و همچنین هماهنگی های بعمل آمده با مسئولین استان گیلان، بازدیدی از اقدامات جاری مدیریت شهری در حوزه بازآفرینی شهری و همچنین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گیلان با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، آقای مهندس سید رضا هاشمی مشاور وزیر راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی استاندار گیلان، معاون عمرانی، مدیر کل اداره راه و شهرسازی و مدیران شهرداری شهرهای رشت، لاهیجان، انزلی و لنگرود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرمانداران شهرهای استان برگزار شد.

در این سفر ضمن بازدید از فعالیت‌های اجرائی در حوزه‌های مختلف به ویژه پیاده راه‌سازی و تجهیز و ارتقاء فضای عمومی در مرکز شهر رشت، برنامه‌های آتی مدیریت شهری در این حوزه نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در جلسه ستاد بازآفرینی استان ضمن مروری بر اقدامات انجام شده در شهرهای رشت، لاهیجان  و لنگرود، برنامه‌های آتی مدیریت شهرهای فوق در حوزه بازآفرینی شهری مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی وزارت راه و شهرسازی ضمن حمایت از اقدامات انجام شده در خصوص  همکاری با مدیریت شهری در محدوده‌های ذیل اعلام آمادگی کرد:

- تهیه طرح و برنامه بازآفرینی شهرهای رشت و انزلی

- بهسازی و ساماندهی محور تاریخی خواهر امام – بازار ساغری سازان

- راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی محلات

- ساماندهی و بهسازی سکونتگاه‌های  غیررسمی

- ارائه تسهیلات  نوسازی/

نظر شما