شناسهٔ خبر: 16069 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

هشدار جدی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها/ جلوگیری از فروش بلیت‌های چارتری در صورت ناتوانی ایرلاین‌ها/ ایرلاین‌ها راهی جز ارتقای خدمات مسافری ندارند

علی عابدزاده - رئیس سازمان هواپیمایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که آژانس‌های هواپیمایی و سایر نهادها که بلیت‌های هواپیما را چارتر کردند، حق فروش بلیت هواپیما بر اساس مصوبه آزادسازی را ندارند، گفت: اگر ایرلاین‌ها نتوانند چارترکنندگان خود را کنترل کنند قطعا از پروازهای چارتری جلوگیری خواهد شد.

علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فروش بلیت هواپیما بعد از اجرای طرح آزادسازی قیمت‌ها گفت: با کنترل بازار و ارتباط سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها حجم عظیمی از بلیت‌های فروخته شده در طول مدت بعد از اجرای طرح با قیمت‌های عادلانه و مناسب به فروش رسیده است. البته مواردی هم بوده که برخی آژانس‌های هواپیمایی یا سایت‌های غیرمجاز٬ بلیت گران به مردم فروخته‌اند که سازمان هواپیمایی کشوری در حال بازرسی و کنترل این موارد است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه یکی از ابزارهای مورد نیاز سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل بازار فروش بلیت هواپیما و مقابله با گران‌فروشی داشتن اطلاعات کافی از محل فروش بلیت است ادامه داد: در همین راستا از مردم درخواست می‌شود در صورت مواجهه با قیمت‌های غیرواقع موضوع و محل خرید بلیت را ارائه دهند تا با همکاری مردم با کسانی‌که از فرصت اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سوء استفاده می‌کنند مقابله کنیم.

وی ادامه داد: با آزادسازی، فقط فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی به صورت آزاد است و اگر شرکتی از طرف آژانس‌های هواپیمایی نسبت به فروش بلیت خود اقدام می‌کند باید قیمت بلیت توسط شرکت هواپیمایی تعیین و به آژانس مربوطه اعلام شود.

عابدزاده افزود: آژانس‌های هواپیمایی و سایر نهادها و افراد که بلیت‌های هواپیما را چارتر کردند، حق فروش بلیت هواپیما بر اساس مصوبه آزادسازی را ندارند چون این مصوبه مشمول آژانس‌های هواپیمایی نیست و فقط برای شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید بر روند فروش بلیت خود نظارت کامل داشته باشند اظهار کرد: طی مدت گذشته از اجرای آزادسازی در برخی مسیرها بلیت‌های با نرخ‌های پایین نیز از طرف شرکت‌های هواپیمایی فروش رفته که متاسفانه به این نرخ‌ها اشاره نمی‌شود. اقداماتی که باید برای مقابله با آزادسازی انجام شود تا حدودی اجرا شده است.

عابدزاده درباره فروش بلیت‌‌های چارتری و تاثیر آن در اخلال بازار گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی اغلب قراردادهای یکساله و بلندمدت با چارترکنندگان دارند بنابراین بلیت‌های چارتری که در اختیار آژانس‌ها هستند برای پیش از اجرای آزادسازی است.

جلوگیری از اخلال در بازار با فروش بلیت مستقیما از طرف شرکت‌های هواپیمایی

وی ادامه داد: امروز اکثر شرکت‌های هواپیمایی زیرساخت‌های لازم را برای فروش بلیت هواپیما در شبکه و تعیین قیمت دارند و مسلما اگر بلیت هواپیما توسط خود شرکت‌های هواپیمایی فروخته شود از اخلال در بازار فروش بلیت جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی مسلما در جهت فروش بلیت‌های خود به صورت چارتر عمل نخواهند کرد گفت: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ که از طریق شبکه فروش، نسبت به عرضه بلیت‌های خود اقدام می‌کنند تعداد بسیار اندکی از بلیت‌های خود را به صورت چارتر می‌فروشند.

اگر ایرلاین‌ها نتوانند چارترکنندگان را کنترل کنند از فروش بلیت‌های چارتری جلوگیری می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اعلام می‌شود گرانی بلیت هواپیما توسط چارترکنندگان است آیا امکان جلوگیری از فروش بلیت‌های چارتری در این مقطع از زمان به منظور کنترل بازار وجود دارد یا خیر اظهار کرد: اگر ایرلاین‌ها نتوانند چارترکنندگان پروازهای خود را کنترل کنند قطعا از پروازهای چارتری توسط سازمان هواپیمایی کشوری جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سقف یا کف قیمتی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت توسط سوءاستفاده کنندگان تعیین نشد نیز گفت: در سال گذشته در راستای متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما این امکان فراهم شد و به شرکت‌های هواپیمایی اجازه داده مشروط به افزایش خدمات حداکثر تا ۳۰ درصد نسبت به نرخ‌های مصوب، قیمت بلیت را افزایش دهند اما متاسفانه به جای اینکه شرکت‌های بلیت‌ها را از طریق شبکه فروش خود عرضه کنند بلیت‌های خود را چارتر کردند و شرایط به وجود آمده در حال حاضر از همین اقدام ایرلاین‌ها پیش از آزادسازی نشأت می‌گیرد.

بازار باثبات صنعت هوانوردی در برنامه بلندمدت با اجرای آزادسازی

عابدزاده افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی به ظرفیت‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آگاه هستند این مسئله منافع صنعت را در بلند مدت تامین می‌کند ضمن اینکه یک بازار با ثبات خواهند داشت که تاکنون از داشتن آن محروم بودند. شرکت‌های هواپیمایی در بلند مدت با اجرای آزادسازی می توانند ضمن نوسازی ناوگان نسبت به بروزرسانی تجهیزات خود نیز اقدام کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای افزایش کیفیت خدمات به مسافران از طرف سازمان هواپیمایی با اجرای آزادسازی اندیشیده شده است گفت: با اجرای آزاسازی نرخ به دنبال ایجاد رقابت بین خطوط هوایی هستیم و تا این رقابت ایجاد نشود شرکت‌ها به سمت ارتقای سطح خدمات خود نخواهند رفت بنابراین با وجود رقابت امکان افزایش کیفیت وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مسائلی که شرکت‌های هواپیمایی را به سمت افزایش کیفیت سوق می‌دهد انگیزه‌های جذب مسافر است که به دلیل تکلیفی بودن نرخ‌ها تاکنون این شرایط برای ایرلاین ها فراهم نبود اما در فضای آینده قطعا شرکت‌های هواپیمایی باید به سمت ارتقای سطح خدمات حرکت کنند چراکه با آزادسازی نرخ‌ها این مسافر است که حق انتخاب ایرلاین مورد نظر با توجه به نوع خدمات و قیمت را دارد.

وی پروازهای ایمن و به موقع، دسترسی راحت به خرید بلیت و رفاه در پرواز را از مهمترین خواسته‌های مسافران حمل و نقل هوایی عنوان کرد و گفت: نگاه کلان سازمان هواپیمایی به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت هوانوردی همین موضوع است./

نظر شما