شناسهٔ خبر: 16086 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

گران پاشا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

برآورد ۵ هزار میلیارد تومانی برای برقی‌سازی مسیر ریلی گرمسار-اینچه‌برون/ توجه راه‌آهن به توانمندی‌های متخصصان داخلی/ اجرای پروژه بیش از سه سال زمان می‌برد

برقی سازی مدیرکل راه‌آهن شمال کشور از برآورد ۵ هزار میلیارد تومانی برای برقی‌سازی مسیر گرمسار-اینچه‌برون خبر قرار دارد٬ گفت: هدف کلان شرکت راه‌آهن بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصان داخلی در این پروژه است و تیم روسی بیشتر کار مشاوره‌ای را خواهد داشت.

یوسف گران پاشا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ساخت برقی‌سازی خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون میان روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه٬ گفت: طبق برآورد اولیه و مذاکذات فی‌مابین دو کشور میزان اعتبار مورد نیاز برای طرح برقی‌کردن راه آهن شمال کشور حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو معادل ۵ هزار میلیارد تومان و به صورت فاینانس است.

وی با بیان اینکه چند شرکت داخلی مثل شرکت مپنا برای عملیاتی کردن بخشی از این پروژه نیز اعلام آمادگی کرده‌اند٬ افزود: طبق توافقات اولیه در مذاکرات دوجانبه میان گروه فنی روسی و راه‌آهن ایران بخش‌هایی از این پروژه که توانایی ساخت و اجرای آن در کشورمان وجود دارد٬ باید به دست متخصصان داخلی اجرایی شود.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن طول مسیر برقی شدن راه آهن شمال کشور را از گرمسار به اینچه برون به مسافت حدود ۴۵۰ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر تیم مهندسی و هیأت فنی روس‌ها از این مسیر بازدیدی به عمل آورده‌اند و در جریان پیچیدگی‌های پروژه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: هدف کلان در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصان داخلی بوده و  تیم روسی بیشتر کار مشاوره‌ای را در این پروژه خواهد داشت.

گران پاشا با بیان اینکه عمده امور زیربنایی برقی‌سازی مسیر گرمسار اینچه‌برون توسط متخصصان داخلی انجام می‌گیرد٬ گفت: حتی برای ساخت لکوموتیو نیز شرکت مپنا لکوموتیو گام‌های بسیار خوبی در زمینه قطارهای برقی برداشته که می‌توان از توامندی‌های این شرکت‌ها استفاده کرد.

مدیرکل راه‌آهن شمال کشور اضافه کرد: در سفری که به همراه هیأتی از راه‌آهن به روسیه داشتیم درباره خواسته‌ها و نیازهای این مسیر و راه‌آهن ناحیه شمال کشور با روسی‌ها مذاکره داشتیم.

وی با اشاره به اینکه روس‌ها در مذاکرات خود از برنامه زمانبندی‌ سه ساله برای ساخت و اجرایی شدن این پروژه سخن گفته بودند٬ افزود: البته به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در کشور قطعا مدت ساخت این پروژه بیشتر از سه سال به طول می‌انجامد.

وی تأکید کرد: قطعا با برقی کردن مسیر راه‌آهن گرمسار-اینچه برون و ناحیه شمال کشور تحول بزرگی در سرعت سیر قطارهای این مسیر و میزان حمل بار داخلی و ترانزیت به وجود خواهد آمد که برای کشور درآمدهای بسیاری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به مذاکرات مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی با هیأت وزارت مالی روس گفت: در این مذاکرات در مورد پرداخت وام ۲ میلیارد دلاری دولت روسیه توافق شد که در اختیار ایران قرار گیرد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه این وام ۲ میلیارد دلاری برای دو پروژه استفاده خواهد شد، تصریح کرد: توسعه خط راه‌آهن شمال کشور و همچنین تأسیس یک نیروگاه حرارتی در جنوب کشور، در دستور کار است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با تأکید بر اینکه رقم دقیق این وام، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود، بیان کرد: متن دو قرارداد برای پروژه‌ها مشخص شده و جزئیات زمان بندی اجرا و نیز نرخ دقیق بهره آن‌ که براساس دوران اجرای پروژه خواهد بود، به زودی مشخص می‌شود.

راه‌آهن شمال کشور با داشتن حدود ۳۰ ایستگاه، علاوه بر جا به جایی سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر ، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا را هم به مناطق مختلف کشور حمل می کند.

حوزه زیر پوشش راه آهن شمال با ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز می‌شود و با گذر از استان مازندران در ایستگاه گرگان پایان می‌یابد./

نظر شما