شناسهٔ خبر: 16087 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در سالروز زلزله بم تاکید کرد:

شهرهایمان را در برابر حوادث طبیعی تاب‌آور کنیم/ بازآفرینی شهری با بهره‌گیری از نظام بودجه اهرمی/ انتقاد از گسترش بی‌رویه ساختمان‌های بی‌کیفیت

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تاب‌آور کردن شهرها در برابر حوادث طبیعی به کارآیی نظام بودجه اهرمی اشاره کرد و گفت: باید ضمن هماهنگی دستگاه‌ها در بحث بازآفرینی شهرها، از حداقل امکانات و منابع موجود، حداکثر بهره را ببریم.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری پنجم دی ماه مصادف با دوازدهمین سالروز زلزله بم گفت: سال گذشته عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی که مصادف با سلاروز زلزله بم بود از تقویم رسمی کشور حذف شد اما با نامه‌نگاری‌های انجام شده توانستیم پنجم دی ماه را با این عنوان در تقویم ثبت کنیم. این روز یادآور کشته شدن شمار زیادی از هم‌وطنانمان است و برای مقابله با وقوع چنین حوادثی باید بیش از پیش به موضوع ساماندهی بافت‌های قدیمی کشور توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از اصلی‌ترین نکات در بحث بازآفرینی شهری و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد، توجه به هماهنگی و هم‌راستاسازی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که درآمد و بودجه کشور محدود است و باید شرایطی را فراهم آورد تا از امکانات موجود بیشترین بهره را ببریم.

وی به وجود عزم ملی برای بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: در عرصه اجرا نیز باید هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد. تاکید دکتر آخوندی بر اهمیت نظام بودجه اهرمی نیز نشان‌دهنده این موضوع است که ضمن هماهنگی دستگاه‌ها باید از حداقل امکانات و منابع موجود، حداکثر بهره را ببریم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران توجه به تاب‌آوری شهرها را از دیگر موضوعات مهمی دانست که در پیشگیری از آسیب‌های ناشی از وقوع حوادث کمک می‌کند و ادامه داد: در سال‌های گذشته در بازآفرینی شهرها تنها جنبه کالبدی در نظر گرفته می‌شد و تک بناهای موجود مقاوم‌سازی می‌شدند در حالی که تاب‌آوری شهرها به دنبال این است که شهرها در برابر حوادث مقاوم باشند.

ایزدی افزود: باید در موضوع بازآفرینی شهرها وارد دور جدیدی از فعالیت‌ها شویم و از توجه صرف به ساختمان‌ها به سمت تاب‌آور کردن شهرها برویم. این هدف فقط با بهسازی واحدهای مسکونی به دست نمی‌آید و باید به ابعاد دیگری مانند زیرساخت‌های شهری و مقابله با شرایط بحران نیز توجه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات این وزارتخانه برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را در دو بخش پیشگیری و درمان دانست و گفت: باید با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در پیش می‌گیریم تلاش کنیم با روند رو به رشد این بافت‌ها مقابله کنیم. از سوی دیگر کیفیت ساخت‌و‌سازها بسیار پایین است و باید برنامه‌ای مدون نیز برای کنترل ساخت‌وسازها داشته باشیم زیرا ساختمان‌های بی‌کیفیت به شکل سرطانی در حال گسترش هستند.

وی درباره راهکارهای درمان ناکارآمدی این بافت‌ها نیز توضیح داد: درمان این مناطق را باید در اولویت برنامه‌هایمان قرار دهیم و این در حالی است که بحث بهسازی و نوسازی در اولویت دستگاه‌ها نیست. هر بار که فاجعه‌ای مانند زلزله رودبار، بم یا آذربایجان اتفاق می‌افتد بحث‌های زیادی درباره این موضوع می‌کنیم اما اهمیت فعالیت در این بافت‌ها خیلی زود از یادها می‌رود./

نظر شما