شناسهٔ خبر: 16184 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان خبر داد:

نیاز سالانه کشور به یک میلیون واحد مسکونی بر اساس مطالعات افق ۱۴۰۴/ افزایش سقف وام جعاله در دستور کار

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست‌های خروج مسکن از رکود وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه عرضه‌محور و تقاضامحور متمرکز شده است.

حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز در سال‌های آینده اظهار کرد: با توجه به مطالعات طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴ سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور مورد نیاز است که با استفاده از این مطالعات، برنامه پیش روی تولیدکنندگان مسکن در دهه آینده روشن و شفاف است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تلاش‌های دولت برای خروج بخش مسکن از رکود با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اقتصادی کشور و تدوین برنامه‌ای جامع برای دست‌یابی به این مهم گفت: سیاست‌های خروج مسکن از رکود وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه عرضه‌محور و تقاضامحور متمرکز شده است.

وی سپس به تشریح سیاست‌های عرضه‌محور بخش مسکن پرداخت و تاکید کرد: "افزایش تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان"، "استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام"، "احیای دارایی‌های بانک مسکن به منظور افزایش قدرت وام‌دهی"، "تقویت شرکت‌های پس‌انداز منطقه‌ای" و "راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان" اهم برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمایت از سمت عرضه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه‌های این وزارت در زمینه تحریک سمت تقاضای مسکن بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دنبال می‌کردیم، افزایش مبلغ وام ۳۵ میلیون تومانی مسکن (تسهیلات حساب سپرده ممتاز بانک مسکن) به ۶۰ میلیون تومان بود که این مهم نیز با همکاری شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عملیاتی شد و در حال حاضر در تهران سقف این تسهیلات ۶۰، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان‌ها ۵۰ و سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دیگر برنامه حمایتی وزارت راه و شهرسازی از تقاضای مسکن، حمایت از توسعه صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن و تسهیلات ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی این بانک است؛ همچنین افزایش سقف وام جعاله و اخذ مجوز لیزینگ مسکن از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد./

نظر شما