شناسهٔ خبر: 1626 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

خرید خانه‌‌ها اولویت دولت برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نیست

مجيد روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که خرید خانه‌های واقع در طرح‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی در اولویت‌ وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد گفت: تجربه‌های پیشین مدیریت شهری در خرید خانه‌های واقع در این مناطق به هیچ وجه موفق نبود.

مجید روستا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های مدیریت شهری در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و برنامه دولت برای خرید خانه‌هایی که در طرح واقع می‌شوند اظهار کرد: دیدگاه ما در بحث مشارکت خرید خانه‌ ساکنان و جابه‌جایی افراد از محل سکونت فعلی‌شان نیست و جز در مواردی که ممکن است وجود بنایی ایجاد خطر کند، مثلا خانه‌ای در حریم برق فشار قوی، مسیرها و اتوبان‌ها، در شیب‌های ناپایدار و تند یا مناطق رانشی باشد این اتفاق روی نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تجربه خرید خانه‌هایی را که در طرح‌های توسعه شهری واقع شده بودند ضعیف ارزیابی کرد و افزود: در سال‌های گذشته خرید خانه‌ها، حتی به قیمتی بیش از ارزش آن، به عنوان نخستین راه حل مطرح بود زیرا تلاش می‌شد رضایت ساکنان به هر طریقی جلب شود. این فرایند هزینه زیادی را به پروژه‌ها تحمیل می‌کرد با این حال چنین رویه‌ای تغییر می‌کند و مسئولان پروژه‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به دنبال این روش نیستند اما اگر این‌گونه خریدها الزامی باشد باید شرایطی فراهم آید تا اسکان مجدد افراد و سرنوشت آن‌ها باید برای برنامه‌ریزان و حاکمیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

وی افزود: اگر در طرح‌های بهسازی این افراد را به حال خود رها کنیم ممکن است مناطق غیررسمی جدیدی مانند اسلام‌آباد در زیر پل مدیریت، جنوب ده‌ونک یا اتوبان صیاد شیرازی ایجاد شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی٬ مدیریت افراد پس از جابه‌جایی آن‌ها نیز به برنامه خاصی نیازمند است. /