شناسهٔ خبر: 1629 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مشاوران املاک تهران:

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تورم‌زا نخواهد بود / ساخت و ساز رونق می‌گیرد

حسام عقبائی رئیس مشاوران املاک تهران با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تورم‌زا نیست، گفت: نظارت مناسب بر تزریق نقدینگی به بازار مسکن، رونق را به آن بازمی‌گرداند.

حسام عقبائی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به انتشار خبر افزایش سقف تسهیلات مالی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن با راه اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن٬ گفت: طرح ارائه شده٬ می‌تواند طرح بسیار مناسبی برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط جامعه باشد. 

رئیس مشاوران املاک تهران با بیان اینکه با شرایط فعلی اقتصاد کشور٬ این افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تورم‌زا نخواهد بود٬ ادامه داد: اگر نظارت در توزیع این نقدینگی مناسب باشد نه‌تنها باعث تورم نمی‌شود٬ بلکه منجر به رونق در ساخت و ساز خواهد شد.

وی عرضه و تقاضای مسکن در کشور را نامتعادل دانست و تصریح کرد: افزایش سقف وام خرید می‌تواند عرضه و تقاضا را که به دلیل شرایط اقتصادی کشور به صورت نامتوازن درآمده تنظیم کند؛ این نقدینگی باید با نظارت دقیق در اختیار اقشار متوسط جامعه قرار گیرد و به گونه‌ای به صنعت ساختمان کشور تزریق شود که بخش عرضه رشد پیدا کند و برخی افراد نتوانند با رانت‌ آن را به سمت بسترسازی تشدید تقاضا سوق دهند.

وی با بیان اینکه نقدینگی ناشی از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را می‌توان از دو طریق وارد صنعت ساختمان کرد توضیح داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد ساخت واحدهای مسکونی را خود مردم انجام می‌دهند پرداخت وام‌های ۶۰ تا ۸۰ میلیونی فرصت مناسبی است تا مردم به سمت ساخت‌وساز بیشتر سوق پیدا کنند.

رئیس مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه ۱۵ درصد واحدهای مسکونی در کشور را کانون‌ها و انجمن‌های انبوه‌ساز می‌سازند٬ تصریح کرد: دومین راه صرف نقدینگی ناشی از افزایش سقف تسهیلات خرید خانه، تقویت انجمن‌ها و کانون‌های انبوه‌ساز است. صنعتی‌سازی مسکن در کشور می‌تواند نگرانی‌ها را درباره تزریق نقدینگی به بازار و تورم ناشی از آن کاهش دهد./

نظر شما