شناسهٔ خبر: 162901 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال خسارت به محصولات کشاورزی به دنبال بارش باران در برخی مناطق کشور

رگبار سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت سامانه‌های بارشی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از امروز تا روز یکشنبه هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه‌های بارشی از امروز چهارشنبه تا روز یک‌شنبه موجب بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در ارتفاعات بارش برف، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه روز چهارشنبه نیمه غربی کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، جنوب شرق لرستان و جنوب یزد و روز پنج‌شنبه نیمه شمالی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

گستره بارش‌ها روز جمعه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، روز شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و روز یک‌شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، تهران، البرز و ارتفاعات سمنان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه کرده است.