شناسهٔ خبر: 162985 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور کارشناسان ارشد حمل‌ونقل کشورهای عضو بریکس؛

متن پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در نشست بریکس بررسی شد

بریکس متن پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در نشست امروز کارشناسان ارشد حمل‌ونقل کشورهای عضو بریکس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی؛ نشست کارشناسان ارشد حمل و نقل کشورهای چین؛ برزیل، آفریقای جنوبی، هند، ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به میزبانی روسیه با هدف بررسی برنامه و دستورکار و پیش نویس بیانیه اجلاس آتی وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو بریکس به صورت آنلاین برگزار شد.

نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو که قرار است در خرداد ماه ۱۴.۳ در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شود، به موضوعات دیجیتالی شدن حمل‌ونقل، ایجاد پلت‌فرم‌های لجستیکی حمل‌ونقل بین کشورهای عضو بریکس؛ حمل‌ونقل پایدار، حمل‌ونقل سبز و توسعه همکاری‌های فی‌مابین از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک و موضوعات دیگر می‌پردازد.

در نشست امروز کارشناسان ارشد که به میزبانی روسیه و نمایندگانی از بخش های مختلف حمل‌ونقل کشورهای عضو به ویژه ایران در آن حضور داشتند، بر اهمیت بخش حمل‌ونقل و ترانزیت به عنوان عمده ترین ابزار توسعه تجارت میان اعضا تمرکز داشت.

همچنین متن پیش‌نویس پیشنهادی روسیه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کارشناسان ارشد حمل‌ونقل کشورها نظرات تکمیلی خود را تا حداکثر دوشنبه آتی به‌صورت رسمی  ارائه کنند. 

در این نشست ویدئوکنفرانسی، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و همکاران وی حضور داشتند.

گفتنی است، گروه بریکس شامل پنج کشور روسیه برزیل، هند، آفریقای جنوبی و چین در سال 2009 میلادی با دستورکار توسعه اقتصادی و تجاری بین اعضا شکل گرفته و به تدریج کشورهای ایران، ایتوپی، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی به آن پیوسته یا در حال الحاق هستند.

گروه بریکس شامل بیش از نیمی از جمعیت دنیا است و کشورهای مطرح چین، روسیه، هند و برزیل و دیگر کشورهای در حال توسعه را شامل می‌شود که اگر چه دارای پراکندگی جغرافیای هستند لیکن از اهداف مشترک اقتصادی و تجاری برای هم افزایی منافع مشترک برای تنظیم دستورکار توسعه اقتصادی و رونق تجاری خارج از انحصار گرایی تجاری غرب شکل گرفته است.