شناسهٔ خبر: 163692 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

نیروی انسانی نقش مهمی در فرهنگ و رفتار سازمانی دارد

نشست مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر برنامه‌ریزی برای جذب، نگهداشت، آموزش، ارتقا و بهره‌وری نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی نقش مهمی در فرهنگ و رفتار سازمانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رضا نخجوانی معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت بر برنامه‌ریزی برای جذب، نگهداشت، آموزش، ارتقا و بهره‌وری نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی نقش مهمی در فرهنگ و رفتار سازمانی دارد و ما اگر بخواهیم به اهداف سازمانی دست پیدا کنیم باید فرهنگ کار و تلاش حاکم شود و اهدافی که ترسیم می‌شود نیز مورد قبول نیروی انسانی قرار گیرد.

طی مراسمی که امروز ۲۵ فروردین با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران کل ستادی و مدیران حوزه منابع انسانی به طور ویدئو کنفرانس با فرودگاه‌های کشور برگزار شد، روز ملی منابع انسانی گرامی داشته شد.

در این مراسم کاپیتان نخجوانی، با بیان اینکه نیروی انسانی بخش نرم‌افزاری تمام دستگاه‌های اجرایی است که جنبه سخت افزاری آن در قالب معیشت خود را متجلی می‌کند، گفت: کیفیت این نرم‌افزار در پیدایش، نگهداشت، کارآمدی و ارتقای آن به عهده حوزه منابع انسانی است.

وی توجه به مقوله آموزش نیروی انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: در صورتی نیروی انسانی متناسب با اهداف شرکت به بازدهی خوب می‌رسد که در خصوص آموزش و ارتقای آن برنامه‌ریزی شده باشد.

نخجوانی با اشاره موضوعات معیشتی کارکنان نیز گفت: مقوله معیشت در عملکرد نیروی انسانی تاثیرگذار است و بر همین اساس در جلسات هیات مدیره، همیشه تفکر حمایتی در بعد معیشتی نسبت به کارکنان وجود داشته و با وجود همه محدودیت‌ها تلاش بر این بوده است که در چارچوب قانون از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای معیشت استفاده شود.

وی ادامه داد: به یقین با اجرا شدن قانون خاص بخشی از این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

قاسم‌زاده: منابع انسانی ستون فقرات یک دستگاه است

علی قاسم‌زاده راهبر عملیات فرودگاهی و عضو هیات مدیره نیز در این مراسم از منابع انسانی به‌عنوان ستون فقرات یک دستگاه یاد کرد و گفت: نقش تک‌تک افراد قابل ملاحظه است و تنها تفاوت در این بخش میزان و سطح مسئولیت و سطح ارائه خدمات است.

وی گفت: با وجود اهمیتی که مشاغل تخصصی همچون کنترلر ترافیک هوایی و ارتباطات و ناوبری در شرکت فرودگاه‌ها دارند، اما در رده‌های بعدی نیز مشاغلی هستند که کمک رسان آنها بوده و این پیچیدگی و پیوستگی باعث می‌شود که اهداف سازمانی محقق شود.

قاسم‌زاده گفت: از نزدیکترین تا دوردست ترین فرودگاه‌ها چون بوموسی، خدمات مهمی از سوی کارکنان شرکت فرودگاه‌ها برای کشور ارائه می‌شود که در GDP موثر بوده و در توسعه اقتصاد و پیشرفت کشور نقش دارد.

راهبر عملیات فرودگاهی در ادامه بر نقش حوزه منابع انسانی بر رفع نیازهای مختلف همکاران، تامین معیشت و فرایندهای استخدامی تاکید کرد و گفت: با توجه به تعداد قابل توجه نیروهای بازنشسته در چند سال آینده، باید به دنبال مجوز جذب و استخدام بوده تا این دغدغه‌مندی برطرف شود تا با چالش بزرگی روبرو نشویم.

شاه‌نظری: منابع انسانی در واقع موتور محرکه نظام اداری کشور است

همت‌علی شاه‌نظری معاون توسعه مدیریت و منابع نیز طی سخنانی با بیان اینکه منابع انسانی در نظام اداری به منزله سرمایه انسانی است، گفت: منابع انسانی در واقع موتور محرکه نظام اداری کشور است که جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: وظیفه اصلی و خطیر حوزه منابع انسانی اجرا و بروز نگه داشتن مقررارت برای احقاق حقوق سرمایه انسانی در موعد مقرر در کنار حفظ حقوق بیت‌المال است.

شاه‌نظری با اشاره به وجود منابع محدود و نیازهای نامحدود، از یکایک افراد شاغل در حوزه منابع انسانی خواست همواره صبر، تعامل و بردباری را برای اجرای وظیفه قانونی و احقاق حقوق کارکنان در چارچوب قانون در نظر داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اجرای قانون خاص را توجه به معیشت کارکنان خواند که همواره مورد تاکید کاپیتان نخجوانی بوده و امسال نیز جلسات آن پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه منابع انسانی دنبال می‌شود، مقوله ساختار است که اکنون قابل ارائه و تصویب در سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه است که البته نیاز به بازنگری داشت که در سال جاری این مقوله نیز پیگیری می‌شود.

شاه‌نظری، آمادگی کامل برای ارتقای معیشت، برگزاری مداوم دوره‌های آموزشی، انعقاد بیمه تکمیلی مناسب، استخدام ۲۵۰ نفر نیروی انسانی را از جمله اقدامات حوزه منابع انسانی برشمرد.

قربانی امین: باید نخبگان را شناسایی کنیم

قربانی امین بازرس و مسئول پیگیری‌های ویژه مدیرعامل نیز در این مراسم با بیان اینکه، اکثر مسائل و مشکلات فرودگاه‌ها در حوزه منابع انسانی گفت: در این حوزه باید به بهره‌وری و کارآمدی کارکنان بپردازیم و شایسته سالاری را مدنظر قرار داده و بر این اساس نخبگان را شناسایی و حمایت کنیم تا بتوانند با تکیه بر توانمندی‌شان در مناصب درست قرار گیرند.

وی ارزیابی عملکرد مدیران را از برنامه‌های سال جاری خواند و گفت: ادامه مسیر مدیریتی بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد خواهد بود.

قربانی امین، بازنشست شدن نیروهای متخصص و خروج آنان از شرکت را یکی از چالش‌های مهم خواند که می‌بایست تدابیر لازم برای آن در نظر گرفته شود.

همه مدیران باید مدیر منابع انسانی باشند

غیب‌اله زاده مشاور مالی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها نیز در این مراسم با بیان اینکه باید به جایگاه انسانی افراد در منابع انسانی توجه ویژه شود، گفت: خداوند هیچ انسانی را عبث نیافریده و این وظیفه مدیریت منابع انسانی و سایر مدیران است که استعدادها را شناسایی و از افراد در جایگاه‌های مناسب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: همه مدیران با هر تخصصی در ابتدا باید مدیر منابع انسانی واحد خود باشند تا بتوانند در حیطه تخصصی‌شان موفق عمل کنند.

جمالی: نیازمند همسو و همگرایی همه مدیران هستیم

در ادامه نیز مهدی جمالی سرپرست اداره‌کل منابع انسانی و تشکیلات در این مراسم از تدوین یک برنامه همسو با سند استراتژی شرکت خبر داد و گفت: برای اینکه به تعالی برسیم باید برنامه‌های مدون شده را اجرا کنیم و در این راستا از همه مدیران ستادی و فرودگاهی می‌خواهم که در این زمینه همگرا باشیم.

سرپرست اداره‌کل منابع انسانی و تشکیلات، جذب و استخدام، آموزش، مدیریت عملکرد، ایجاد انگیزه و اشتیاق، مدیریت استعداد و جانشین‌پروری را از جمله مواردی خواند که نیازمند همسویی و همگرایی مدیران است.

وی همچنین گفت: در حوزه رفاهی باید تحول ایجاد کنیم و در حوزه ساختار باید بازبینی صورت گیرد.