شناسهٔ خبر: 16370 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی تحلیلی تجارب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای کشور:

۹۰ درصد ساختمان‌ها غیراستاندارد هستند/ مرمت بناهای قدیمی باعث پنهان کاری مشکلات سازه‌ای نشود

نشست بم نشست بررسی تحلیلی تجارب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای کشور مصادف با رویداد زلزله بم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نشست تخصصی مصادف با رویداد زلزله بم با موضوع «بررسی تحلیلی تجارب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای کشور مصادف با رویداد زلزله بم» روز دوشنبه هفتم دی‌ ماه ۱۳۹۴ از ساعت۱۴  با سخنرانی دکتر عبدالرضا سروقدمقدم و با حضور دکتر محمدسعید ایزدی، مهندس عباسی و مهندس امیرعباس افتخاری به عنوان اعضای پانل در محل سالن اجتماعات شرکت مادر تشکیل شد.

در ابتدای نشست افتخاری ضمن معرفی سخنران، به آمار و ارقام بافت‌های ناکارآمد و وضعیت اسفناک امکانات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و جمعیت ساکنان این بافت‌ها را ۲۵ درصد جمعیت کل کشور تخمین زد.

پس از ایشان، دکتر ایزدی، با تأکید بر دو اصل مقاوم‌سازی و توانمندسازی گفت: متاسفانه اقدامات انجام گرفته و تأثیرگذاری وقایع ۱۲ سال گذشته در بم کوتاه مدت بوده در حالیکه نیازمند تدبیری بلند مدت است.

وی تشکیل این جلسات را برای رسیدن به هدف تاب‌آوری شهری مؤثر ارزیابی کرد و تاکید کرد: تخریب ناشی از سوانح طی سال‌های گذشته سیر صعودی داشته و این نشان‌دهنده روش غلط توسعه امروزی ماست.

در ادامه جلسه دکتر سروقد مقدم بعنوان سخنران ضمن ارائه مقدمه‌ای بر بررسی تجارب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای در کشور و تبیین انواع آیین‌نامه‌های لرزه‌ای در کشور، به دستورالعمل‌ها و تفسیر سازه‌های موجود پرداخت.

سروقد مقدم با اشاره به زمان و نمایش تخریب‌های ناشی از زلزله در بم، تأکید کرد: رعایت جزئیات در ساختمان‌ها از اولویت‌های مهندسی است که متأسفانه رعایت نشده بود که این موضوع بایستی از دانشگاه تا پیمانکاران پروژه‌ها آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: اقدامات مرمتی صورت‌گرفته روی بناهای قدیمی نباید باعث پنهان کاری مشکلات سازه‌ای شود چراکه ممکن است این عمل خود موجب فلج شدن شهر هنگام حوادث شود.

ایشان تأکید کرد: تجربه نشان داده است که ۹۰ درصد ساختمان‌ها غیر استاندارد هستند که ۱۰ الی ۲۰ درصد آنها می‌ریزند و ۹۵ درصد کشته‌ها در پنج درصد آنها هستند که یکی از وظایف ما شناسایی آن پنج درصد است.

در ادامه دکتر سروقد مقدم با طرح چند سئوال، مجموعه نشست‌هایی را با محوریت بررسی تحلیلی تجارب بازسازی و بهسازی لرزه‌ای کشور پیشنهاد دادند:

-        چه نیازی امروز به بهسازی است؟ آیا واقعاً لزومی به توجه زیاد به بهسازی است؟ یا توجه اصلی باید به ارتقای کیفیت ساخت ساختمان‌های جدید معطوف شود و ساختمان‌های موجود تخریب و نوسازی شوند؟

-        اگر هدف این است که برای بافت‌های هدف و ناکارآمد، روال‌هایی تبیین بشود آن روال‌ها چیست؟ آیا بهتر  نیست بهسازی لرزه‌ای در مقیاس وسیع صورت گیرد؟

-        آیا گزینه‌ای برای ارتقای ایمنی لرزه‌ای به ساختمان‌ها در مقیاس وسیع با هدف صرف هزینه و زمان معقول وجود دارد؟

-        و...

وی بهسازی را به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

-        موضعی(تعمیر قسمت‌هایی از سازه ساختمان)

-         نسبی(مدیریت کل پروژه‌های مقاوم‌سازی)

-        تدریجی(انجام بهسازی در چند مرحله)

در ادامه عباسی بعنوان نماینده دکتر رئیسی به ارائه اقدامات عملکرد و تجربیات داخلی و بین‌المللی سازمان نوسازی مدارس، توسعه و تجهیز مدارس در بهسازی لرزه‌ای مدارس پرداخت.

ایشان با نمایش مدارس مقاوم‌سازی شده به عملکرد ساختمان‌های مدارس در برابر زلزله‌ها پرداخت و تأکید کرد این مجموعه اقدامات با استفاده از انواع روش‌های مقاوم‌سازی، با بهره‌گیری از نظر اساتید و انجام آزمایشات مکرر صورت گرفته است.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که بالاترین سرمایه‌های کشور بچه‌ها هستند، توسعه و تجهیز مدارس در بهسازی لرزه‌ای و ساخت مدارس ایمن ضروری است.

در پایان نشست، مهندس افتخاری خبر دادند پس از برگزاری پنجمین کنفرانس وزرای ایران و اقیانوسیه، دبیرخانه مستندسازی تجارب پس از وقوع سوانح به ایران واگذار شد که مقام عالی وزارت، جناب آخوندی این مأموریت را به دکتر شکرچی‌زاده داده‌اند و جلسات سیاستگزاری مرتبط با این موضوع در حال برگزاری است که از مقالات مرتبط در سایت این دبیرخانه استقبال خواهد شد. امیدواریم این هم‌اندیشی‌ها ادامه پیدا کرده و مبنای فعالیت‌های بعدی شود./

نظر شما