به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، عطاء اله اکبری در بازدید از عملیات ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان افزود: سال ۱۳۹۹ قول دادیم که ساخت بزرگراه را در این محور سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم که خداوند این توفیق خدمت را داد که بتوانیم با تلاش گسترده علاوه بر ۱۱۰ کیلومتر باند دوم دو پل بزرگ نهراب و شیله را در این مسیر به اتمام برسانیم.
وی ادامهداد: دستاوردهای اخیر در این محور ترانزیتی استان در حالی محقق شد که همزمان در تمام مسیرهای بین شهری و بین استانی تکمیل شبکه بزرگراهی با همت مضاعف بهمنظور جبران عقب ماندگیهای تاریخی این بخش استان مورد توجه قرار گرفت.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: دشوارترین بخش ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان حدفاصل سه راهی دشتک تا تاسوکی بود که کمبود منابع آبی، طوفانهای سهمگین شن و دمای بالای ۵۰ درجه کار را سخت و طاقتفرسا کرده بود ولیکن باتدبیر دو شیفت و حتی سه شیفت کردن کار توانستیم بهسرعت از منطقه بحرانی عبور نموده و طبق برنامه پروژه را به شهر سوخته برسانیم.
اکبری اضافهکرد: درحالحاضر نیز ساخت بزرگراه در قطعه دو محور زابل- زاهدان بهعنوان تنها قطعه باقیمانده این محور به طول ۲۳ کیلومتر در دو جبهه کاری در حال ساخت و تکمیل شدن است بهطوری که همزمان هم از حدفاصل شهر سوخته تا پلیس راه زابل- زاهدان و نیز حد فاصل پلیس راه تا منطقه ورودی به دشت سیستان (لوتک) فرایند کار در حل انجام است.
وی اقدامات صورت گرفته در تکمیل و بهره برداری از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در سه سال اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی این اقدامات انجام گرفت که منابع مالی محدود و افزایش قیمتها تأثیر به سزایی در سرعت عملیات راهسازی که به منابع زیادی نیاز دارد گذاشتهاست.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر بزرگراه در این استان در حال حاضر به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: پروژههای راهسازی این اداره کل در تمامی محورهای تحت پوشش در حالی فعال است که بدهی پیمانکاران از ۱۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفتهاست.
اکبری با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به توسعه سیستان و بلوچستان تصریحکرد، دولت عزم خود را جزم کرده است تا شبکه کریدور اصلی این استان را در قالب باند دوم تکمیل نماید بهگونهای که با چنین رویکردی سال گذشته نخستین شهر استان (نصرتآباد) به مرکز آن متصل شد و سال جاری نیز به یاری خداوند و دعای مردم در حق خدمتگزاران خویش دومین شهر و منطقه استان که سیستان باشد به زاهدان متصل خواهد شد.
وی تأکید کرد: همچنین در تداوم این رویکرد تا سه سال آینده استان سیستان و بلوچستان بهصورت بزرگراه به استان خراسان جنوبی متصل خواهد شد و این فرآیند برای استان کرمان نیز برنامه ریزی دقیق شدهاست.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریحکرد: دولت بر این مهم مصمم است و ما نیز تلاش داریم با وجود موانع پیش رو و نیز کمبود منابع مالی متناسب با حجم سنگین کار و نیز بدهی به پیمانکاران این فرصت مناسب را از دست ندهیم.
اکبری از نگاه ویژه وزیر راه وشهرسازی و معاونین وی به توسعه سریع سیستان و بلوچستان در کنار حمایت و همراهی ارزشمند استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان قضائی، نظارتی، امنیتی، ادارات کل، پیمانکاران و مشاوران که برای توسعه این بخش استان کمک یار اداره کل راه وشهرسازی بودند قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد با همین شتاب اگر حرکت کنیم در سه سال آینده پرونده عقب ماندگی شاخص بزرگراهی استان با سایر استانها که ۳۰ سال مردم این خطه را رنج میداد بسته خواهد شد.