شناسهٔ خبر: 163932 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان خبر داد؛

بهره گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه برای تامین زمین طرح قانون جوانی جمعیت

ببینید| نخستین جلسه شورای مسکن خوزستان در سالجاری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: با تمام توان از همه ظرفیت‌های بالقوه برای تامین زمین طرح قانون جوانی جمعیت در استان استفاده می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان (خوزستان)؛ مسعود بیات منش در نشست شورای مسکن خوزستان که در محل استانداری برگزار شد در خصوص اجرای طرح قانون جوانی جمعیت در استان خوزستان اظهار کرد: مطابق با آیین‌نامه ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان، پس از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) متولد شده باشند و همچنین خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، در صورت واجد شرایط بودن زمین تعلق می‌گیرد.

وی افزود: پس از ثبت‌نام متقاضیان و احراز شرایط، طبق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی طرح که وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است، زمین حداکثر ۲۰۰ متری به ارزش حداکثر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان و با اخذ هزینه آماده‌سازی به خانوارهای موردنظر واگذار می‌شود.

بیات منش ادامه‌داد: در استان خوزستان بیش از ۴۷ هزار نفر در سامانه مربوط به طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در خصوص برنامه این اداره کل برای سایر ثبت‌نام کنندگان در این طرح که بیش از ۴۷ هزار نفر هستند، بیان کرد: تلاش ما این است در یک برنامه فشرده یکساله و تا پایان سال ۱۴۰۳ در خصوص ثبت‌نامی‌هایی که تاکنون انجام‌شده‌اند با اولویت‌بندی، تکلیف قانونی خود را انجام دهیم و به تعدادِ نفراتی که ثبت‌نام کردند زمین تأمین شود و در اختیار هم‌استانی‌ها قرار بگیرد.

در ادامه علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان با اشاره به اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت در استان افزود: این طرح جزو برنامه های نظام بوده لذا باید زمین لازم برای ۴۷ هزار متقاضی تامین شود.

حسینی محراب اظهار کرد: فرصت ما در رابطه با ساخت مسکن، بسیار کم است لذا این موضوع باید اولویت کاری تمام دستگاه های متولی باشد.

وی افزود: کار واگذاری زمین و اجرای زیرساخت‌ها تا سوم خردادماه انجام و همه دستگاه‌های متولی باید به طور مرتب گزارش کار ارائه داده و در صحنه حضور داشته باشند تا عقب ماندگی ها جبران شود.

استاندار خوزستان گفت: ۵۴ هزار قطعه زمین شناسایی شده که باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد همچنین بانک ها باید تسهیلات لازم را در اختیار متقاضی قرار دهند.

وی بیان کرد: فرمانداران باید نسبت به جلسات شورای مسکن اهتمام بیشتری داشته و موانع را شناسایی و رفع کنند همچنین به صورت جهادی پای کار باشند.

حسینی محراب گفت: سرعت در ساخت مساکن مهر بسیار ضروری بوده و باید تا تابستان امسال پرونده مسکن مهر در استان بسته شود. ۲ شهر جدید رامین و شیرین شهر فرصت مناسبی برای ساخت مساکن نیروهای مسلح و سایر ارگان ها است که می توان از ظرفیت تعاونی‌ها در این راستا استفاده کرد.

استاندار خوزستان گفت: توجه به بافت فرسوده بسیار مهم است و باید در این زمینه اقدامات موثری انجام شود همچنین می توان ساخت و سازهای بسیاری در این مناطق انجام داد.

وی بر اجرایی شدن کارهای زیرساختی از جمله آب و فاضلاب در سایت های مسکن تاکید کرد و افزود: اگر زمین های کوچک در کنار هم تجمیع و واحدهای آپارتمانی زیادی در اهواز ساخته شود بخش وسیعی از مشکل مسکن در اهواز حل می شود.

حسینی محراب به ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد واحد باید با کمک بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای مربوطه ساخته شود که بخشی از آن انجام شده است.

وی در پایان گفت: بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در سوم خرداد و بخشی دیگر باید در هفته دولت افتتاح و تحویل مردم داده شود.