شناسهٔ خبر: 164138 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار هواشناسی نارنجی برای ۳ استان جنوبی کشور

آب گرفتگی معابر سازمان هواشناسی برای بارش‌های نسبتا شدید در مناطق جنوبی استان کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی استان هرمزگان، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت یک سامانه بارشی در استان‌های جنوبی کشور، هشدار نارنجی صادر کرد که این سامانه تنها در روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در این مناطق فعالیت خواهد داشت.

این سامانه بارشی مخاطراتی همچون رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و تگرگ را به همراه خواهد داشت و نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان را در برخواهد گرفت.

همچنین این سامانه اثراتی از قبیل جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

در این راستا به مواردی از جمله فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه می‌شود.