شناسهٔ خبر: 164579 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه شهرسازی جنوب کرمان خبرداد؛

هدف‌گذاری توسعه شهر جیرفت در شهرک «نوین»

جنوب کرمان امیری مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در نشستی که با موضوع شهرک نوین جیرفت و طرح نهضت ملی مسکن و نحوه اجرای آن برگزار شد به تشریح طرح مورد نظر پرداخت و هدف گذاری توسعه شهر جیرفت را در شهرک نوین دانست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن، موضوعی که دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع کار آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد. متولیان امر این اولویت را با طرح نهضت ملی مسکن دنبال کردند. اجرای طرح با چالش‌های مختلفی روبرو شد، ابتدا مشکل بزرگ پیش پای مجریان، تأمین زمین بود. زیرا قبل از این، دولت هر چه را که در سبد داشت برای طرح‌های ساخت مسکن در دوره‌های قبل بکار گرفته بود و حالا باید تأمین زمین برای طرح جدید در دستور کار قرار می‌گرفت .

این مشکل به‌تبع کشور برای استان کرمان هم مسئله‌ساز بود و بالاخره در اولین جلسه شورای مسکن استان در ۱۴۰۳ اعلام شد که در سال گذشته برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن به نتایج مناسبی رسیده‌اند و تقریباً زمین موردنظر این طرح در استان تأمین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در نشستی که با موضوع شهرک نوین جیرفت و طرح نهضت ملی مسکن و نحوه اجرای آن برگزار شد به تشریح طرح مورد نظر پرداخت و هدف‌گذاری توسعه شهر جیرفت را در شهرک نوین دانست

ابراهیم امیری با بیان ویژگی‌هایی از شهر جیرفت، گفت: شهرسازی در جیرفت در یک محدوده خاص از جیرفت شکل گرفت و به دلیل وجود رودخانه‌ها و ماهیت راه‌های ارتباطی جیرفت به یک سمت خاص حرکت کرد و شهر شکل‌گرفته است.

وی گفت: با نگاه زمین‌شناسی و بررسی گسل‌های موجود نشان داد که بیشترین گسل‌ها را در بافت موجود داریم. درحالی‌که قسمت دیگر شهر در قسمت کهوروییه و کلرود از لحاظ زمین‌شناسی امن‌تر است و از حیث خطر سیل باتوجه‌به شیب مطلوب این قسمت شهر نسبت به بقیه شهر از نظر سیل هم خطری تهدید نمی‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی یکی دیگر از تهدیدهای منطقه شهری را فرونشست اعلام کرد و گفت: در این چالش هم برای منطقه کلرود و کهوروئیه به دلیل نوع بافت خاک تهدیدی محسوب نمی‌شود.

امیری همه برتری‌های منطقه غرب شهر جیرفت را بر شمرد و اعلام کرد: جانمایی شهرک نوین و تازه‌ای را در این ضلع غربی شهر جیرفت در نظر داریم

او اعتقاد دارد هرجا که توسعه اتفاق افتاده است مردم حضور داشته‌اند و افزود: ما برای اتفاق‌های خوب در راه و شهرسازی نیاز به مشارکت مردم داریم.

 چالش پذیرش جانمایی جدید شهرک

مدیرکل راه و شهرسازی با عنوان اینکه در شهرهای بزرگ اطراف جیرفت توسعه شهرها به چشم می‌آید؛ اما متأسفانه در جنوب استان کرمان وقتی صحبت از برنامه بلندمدت مطرح می‌شود مردم به دلیل خلأ ارتباطی ما با آنها این موضوع را به‌سختی می‌پذیرند.

ابراهیم امیری در رابطه با طرح توسعه جیرفت اظهار کرد: مردم پذیرش جانمایی جدید را ندارند و رفع این چالش نیاز به همراهی همه دارد.

امیری توضیح داد: اولویت اجرای طرح مسکن در جنوب کرمان به سمت ویلاسازی است چرا که هم کاهش آسیب اجتماعی را دارد و از طرفی میزان رضایت و رفاه مردم هم بالاتر می‌رود.

 بسترسازی برای شهرک جدید

مدیرکل راه و شهرسازی در توضیح همکاری‌های بین ارگانی باهدف پذیرش جانمایی شهرک جدید در جیرفت، اعلام کرد: اداره کل صنعت و معدن جنوب کرمان با جانمایی شهرک صنعتی در نزدیکی این شهرک و همین‌طور کلنگ‌زنی محل کارخانه فولاد هم در فاصله کمی که با این سایت دارد همگی باعث می‌شود که جامعه هدف به این سمت ترغیب شود.

کلنگ‌زنی پل سوم هلیل

امیری عنوان کرد: در قدم اول کلنگ پل سوم بر روی هلیل‌رود به‌زودی زده می‌شود و با احداث این پل که بر اساس برنامه و تأمین اعتباری که انجام‌گرفته است بین ۱۲ یا ۱۴ ماه آینده به سرانجام می‌رسد.

او توضیح داد: برای جانمایی این شهرک همه شاخص‌های مورد انتظار از جمله آب‌وهوا مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی یکی از سایت‌هایی که قبلاً به مردم وعده‌داده‌شده بود و برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد بودنشان داد این محل از لحاظ وجود گسل و خطر سیل استاندارد لازم را ندارد و نیاز است که ذهن مردم برای قبول این جانمایی جدید شفاف شود.

مسکن‌های ویلایی امتیاز شهرک جدید

وی با اشاره به نبود زمین لازم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که بزرگ‌ترین مشکل این طرح نه‌تنها در جنوب کرمان که در کل کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر نبود زمین نبود پیمانکار دارای صلاحیت در جنوب استان کرمان معضل بزرگی است بالاخص پیمانکاران دارای صلاحیت برای اجرای ساختمان‌های چند طبقه که علاوه‌برآن محدودیت دسترسی به ماشین‌آلات مختص این ساخت‌وساز هم در دسترس نبود که اجرای این مساکن به‌عنوان ویلایی تا حدودی این محدودیت‌ها رافع می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی با عنوان اینکه سایت جدید با نام‌گذاری به‌تناسب شهر قدیم جیرفت، شهرک «نوین» جیرفت نام‌گذاری شده است، بیان داشت: پیمانکار این پروژه مشخص و تجهیز کارگاه انجام شده و از همین تاریخ هم عملیات آماده‌سازی شروع شده است.

وی افزود: برنامه داریم که به‌صورت نمونه ۶ واحد در این محل اجرا می‌شود که مردم با دیدن این واحدها اعتمادسازی صورت بگیرد شبکه آبرسانی و هزینه خرید لوله و اتصالات و اجرای برق تأمین شده است و در یک ماه تأمین برق و آب و زیربنایی ۳ مدرسه در سه مقطع شروع می‌شود و ساخت یک مسجد هم در یک ماه آینده شروع می‌شود.

سرمایه‌گذاران پای کار بیایند

امیری با عنوان اینکه ۲ پایگاه کلانتری در این منطقه احداث می‌شود و زیرساخت‌های مربوط هم‌زمان با ساخت مسکن‌های شهرک انجام می‌گیرد اظهار کرد: کنارگذر جیرفت از کنار همین سایت عبور می‌کند و راه دسترسی به این منطقه را فراهم می‌کنیم. حدود ۵۰ هکتار به‌صورت تجاری در کنار جاده جیرفت بلوک در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: افراد واجد شرایط هم در بحث سرمایه‌گذاری می‌توانند ورود کنند و در هر زمینه فرهنگی آموزشی که نظرشان است فعالیت کنند.

متولیان حوزه مسکن جیرفت با نگاه به توسعه متوازن شهر به دنبال گسترش شهرسازی هستند تا اندکی عقب‌ماندگی حاضر را جبران کنند. آن طور که می‌گویند، طبق نظر کارشناسان فنی برای دورماندن از مخاطراتی چون زلزله به دلیل وجود گسل و تهدید سیل با وجود طغیان رودخانه‌هایی که شهر جیرفت را محصور کرده‌اند، بالاجبار بایستی از بافت شهرنشینی کنونی فاصله بگیرند. سایت جدیدی را که برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته‌اند در اذهان عمومی جایگاه مورد پسندی ندارد؛ اما با توضیحاتی که مدیرکل راه و شهرسازی می‌دهد، علاوه بر اینکه از لحاظ کارشناسان فنی این شهر را خطر سیل و زلزله کمتر تهدید می‌کند و از لحاظ آب‌وهوایی هم تا حدودی هوای مساعدتری دارد و از طرفی متولیان امر برنامه‌ای ویژه‌ای را در کوتاه‌مدت برای رونق جایگاه آن در نظر گرفته‌اند.